• Hanah

Magnolia

Var kan man plantera en Magnolia? Vid en husvägg??

• Svar på tråden Magnolia
  • Erics mamma

Har en som jag satt i litet skyddat läge i syd öst på tomten. Tänk på att det är ett träd som kan bli stort när du väljer planteringställe.

• Bisquit

Mot en skyddad södervägg i lä.
    Sen beror det på vilken magnolia. Det finns väl ett hundratal sorter....

De flesta är bara härdiga i zon 1-2, men det finns några som klarar det lite kallare.

De flesta blir oxå som beben sa: stoooora träd. Men det finns vissa som är mindre och andra som är mer som en buske.

Vilken typ av magnolia hade du tänkt plantera? Och i vilken zon bor du?

• Hanah

Vi har fått en Magnolia i present. Det står "Susan" på en liten lapp, kan det vara sorten kanske?
    Vet inte vilken zon vi bor i, vi bor i sörmland.

• Bisquit

sörmland tillhör zon 2-4, det beror vart du bor i sörmland. ( bor oxå där )
    Googla på ex zonkarta så ser du.

Hmm, susan. Inget latinskt namn alls?
    ¨
    Du får nog testa att googla på den med.

• Erics mamma

Har inte heller hört talats om Susan, har själv men praktmagnoliga (är en av de vanligaste har jag för mig).

• Hanah

Hm... det ser ut som att jag bor i zon 3.
    När jag söker på Magnolia Susan så får jag upp det som ett namn, men inget latinskt namn. Däremot hittar jag inte den information jag söker. Dvs, kan jag plantera den längs altanen, eller måste den stå mot en husvägg eller kanske tom fritt?

• Hanah
    Bisquit skrev 2008-06-23 14:32:32 följande:
    hmm, gå in på odla.nu. Dom kan säkerligen hjälpa dig.
    Tack för tipset, har postat frågan i deras forum nu får vi se om nån kan hjälpa mig..
  • veera

Jag har ocskå en "Susan" Magnolia och den har övervintrat där ute här hos mej i finska Österbotten, vilket inte ska vara möjligt.  Det motsvarar zon 5-6 i Sverige.
    Plantera ut din Magnolia men jag tycker inte att du ska sätta den så nära väggen, för där brukar det vara torrt. Jag har min Magnolia ute i trädgården i en upphöjd rabatt i halvskugga.
    Lycka till.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Hanah
    veera skrev 2008-06-23 19:12:16 följande:
    Jag har ocskå en "Susan" Magnolia och den har övervintrat där ute här hos mej i finska Österbotten, vilket inte ska vara möjligt.  Det motsvarar zon 5-6 i Sverige. Plantera ut din Magnolia men jag tycker inte att du ska sätta den så nära väggen, för där brukar det vara torrt. Jag har min Magnolia ute i trädgården i en upphöjd rabatt i halvskugga. Lycka till.
    Ok, men alltså vaddå, brukar de stå i kruka annars?? Jag har noll koll
    Men tror du att jag kan sätte den precis bredvid altanen?
  • veera

Magnolian trivs där var det är sur jord, välgödslad och fuktig men väldränerad mark, skyddad från nordlig vind och lagom med sol.
    Sök om ni har nån sån plats som uppfyller de flesta kraven, eller så kan ni fixa till en sån plats 

Folk säger alltid att det inte går att odla Magnolior så här långt norrut men visst går det.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Biene

Vi har också en Magnolia "Susan" och den står fritt i trädgården bredvid en annan Magnolia. Vi bor i zon 2-3. Den klarar sig fint där, platsen har sol mest hela dagen men inte gassande sol. Våra Magnolior är efter 3 år ca. 2 m höga.

Svar på tråden Magnolia