• Nike

Ni med 1 månad tidigt födda barn: När har BVC-kontrollerna gjorts, korr eller okorr ålder?

Ni som har barn som föddes ca 1 månad tidigt - gjordes kontrollerna på BVC (tex 6-månaderskontrollen) vid korrigerad eller okorrigerad ålder - dvs togs det hänsyn till att han/hon var tidigt född?

• Svar på tråden Ni med 1 månad tidigt födda barn: När har BVC-kontrollerna gjorts, korr eller okorr ålder?
  • SIN74

Min pojke är född 35 +3. Han har inte fått några korrigerade tider utan utgått från födelsedata.

• Nyfiken gul

älsta sonen är född 1 månad för tidigt o han blev inte korrigerad. Så han gjorde sina kontroller som "vanligt". Viss hänsyn togs förstås men ju äldre han blev ju mindre brydde dom sig om den månaden som skiljde.

Min yngsta son är också född 1 månade för tidigt - han är nu 12 dagar gammal, inte heller han har dom korrigerat åldern på.

• oOrosamarängerOo

Min minsting är född 1mån förtidigt, i v35 och kontrollerna samt vaccinationer görs som vanligt, ingen korrigering.

• MoR58

Min Markus är född 35+4 och med honom utgick de alltid från när han var född. Fast det gick inget vidare på 6 månaders kollen. Däremot så kunde han det man skulle en månad senare. Så var det hela första året.

• knäppisen

Samma här, dottern född i v 33 gjorde allt i okorrigerad ålder, fast det gick ju oftast sådär måste jag säga....

• Gotlandsunge

Har en vän vars son föddes 5 veckor för tidigt. Hon gjorde 6-månaderskontrollen och då han inte klarade den gjordes den om 1 månad senare.
    Men det kanske gäller om en annan 6-månaders inte klarat den heller... så jag vet egentligen inte.

• mamma på vift

Min minsta pojk är född i vecka 30+6 och jag får tjata på varje kontroll om att han är prematur och att de måste korrigera hans ålder, till och med läkaren från Neo har ringt dem och talat om detta...men tror ni att de korrigerar?? Nej de kör på enligt deras program. När de frågade mig på 6 månader kontrollen om han satt själv och gjorde försök till att krypa sa jag nej det gör han inte. Då ville de att vi skulle öva med honom Förvånad Talade om att han e faktiskt "bara" 4 månader om man korrigerar åldern. Då svarde läkaren: jaha jag viste inte att han va prematur!!

På tisdag ska vi göra 10 månaders kontrollen så vi får se om jag få tjata denna gången oxå!

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • kengru

Har inte korrigerat våra alls som föddes i v.36, vi räknar dem inte ens som prematura, inte sjukvården heller, fyra veckor är "obetydligt" för ett friskt barn.

• Falcon84

min dotter föddes i v.35+5 och hon har varit på kollar som vanligt. 6 månaders kollen vid 6 mån och så och hon ligger bra till på en del bättre...nu är hon 11 mån.

• Jennjen

Inget av mina barn har blivit ålders korrigerade på bvc, de är födda 34+5 samt 33+1

• Jennjen

Min 33+1 pojke klarade inte 6månaderskontrollen dock

Svar på tråden Ni med 1 månad tidigt födda barn: När har BVC-kontrollerna gjorts, korr eller okorr ålder?