• Snova

Bruna fläckar från tvättmaskinen

De tre senaste gångerna jag kört ljus tvätt så har ett eller två plagg haft flertalet mindre bruna fläckar på sig. Ser inte ut som rost utan mer åt det mörkbruna hållet. De går inte att få bort utan blir helt permanenta.

Har kollat maskinen överallt men kan inte hitta orsaken. Detta har hänt även där vi bott tidigare, vet inte vad det var då heller.

Är det någon som vet vad det kan vara??? Jag vågar snart inte tvätta mer.

• Svar på tråden Bruna fläckar från tvättmaskinen
  • Knytets mamma

Hade också det problemet. Tog och gjorde som så här att jag hällde ner en påse med citronsyra i tvättmedelsfacket och körde maskinen tom på 90 grader. Och sedan vart problemet borta.
    Det blir skit och annat mög som samlas i maskinen, och de där fläckarna blir permanenta, tråkigt nog.
    Ta för vana att göra rent med citronsyra, betydligt billiage än tillverkarnas skräp. Och att köra maskinen tom på 90-95 grader så att allt mög rensas bort.

• Ell Ell

jag har också vid ett par tillfällen fått brunaktiga fläckar på mina kläder som inte fanns innan jag la dem i tvättmaskinen, men jag upptäkte att de kom från sköljmedlet.. på vissa flaskor kommer ej ihåg om det e softlan eller comfort står det till och med att om sköljmedlet kommer i kontakt med kläderna när de är torra kan det ge fläckar som inte går bort.. så förmodligen hade det droppat på dom innan jag la in dem eller så...=)

• mih

Citrosyra?? Var köper man det? Finns det i vanliga affärer?  Hur mycket ska man använda?

• Marre79

Har oxå en maskin som missfärgar, fast här är det mer rostbrun. Har testat allt som såpa,klorin tvättat tom maskin på 90 grader men inget av detta har fungerat. Tror du att citronsyra kan fungera till detta oxå? Vad kan det bero på att maskinen missfärgar?

• Knytets mamma

Citronsyra köper man i mataffären, en vanlig liten påse var det då. Vet inte om det finns i större påse.
    Jag tog hela påsen, det funkade fint.

Marre79
    Testa, förhoppningsvis så får det bort det.
    Är det så att det blivit rostbildning i trumman så vet jag faktiskt inte vad man skall göra. Blir det inte bra med citronsyra, så vänd dig till ex. tillverkaren.

Svar på tråden Bruna fläckar från tvättmaskinen