• Candra

Arabiskt bröllop?

Jag och min sambo satt och pratade lite för några dagar sen om det här med bröllop.
    Han är muslim(från tunisien), och vill självklart ha ett arabiskt bröllop..
    I mycket gillar jag att testa på nya saker, men just bröllop vill jag ha ganska traditionellt. Inte kyrkligt dock, eftersom jag inte är kristen, men bortsett från det ett ganska klassiskt svenskt bröllop.

Så nu min fråga, vad innebär ett arabiskt bröllop? Har förstått att i alla fall enligt honom är det inga löften man säger eller något, utan det är mest en fest..

• Svar på tråden Arabiskt bröllop?
  • Prisssan

Kan ni inte ha båda? Vet inte svaret på din fråga tyvärr, bara lite nyfiken.

Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • Candra
    Svar på #1
    Han vill ha arabiskt, jag tycker väl att man skulle kunna blanda i alla fall, men det vill inte han.
  • red rose 06

jag tyckr ni ska ha blandat om du vill de ,, de e båda som gifter sig!

min man e libanes.. inte muslim.. men vi gifte oss i kyrkan sen hade vi fest :)

arabiska bröllop brukar vara myyyysket stor fest!

de bästa av allt e att bruden får massa guld av hans familj :)

• Prisssan

Det var synd, för vad mysigt det hade varit med två bröllop.
    Inte rådhuset heller? För det är ju sk neutralt. Sen kan ni ha stor arabisk/svensk fest efter

Candra skrev 2008-06-23 09:31:43 följande:
    Svar på #1Han vill ha arabiskt, jag tycker väl att man skulle kunna blanda i alla fall, men det vill inte han.
    Förföljd av små rosa tramsiga moln...
  • Haraaz

Själva giftermålet på Islamskt sätt så är det bara att ni skriver era namn på ett papper, sen så viger Imamen er genom att fråga vill du blabla gifta dig med blabla och ha 2 vittnen som bekräftar äktenskapet, sen är man gifta. Det kan han göra på sitt kontor eller hemma hos er. Man kysser eller tar inte på varandra framför någon så han kommer inte säga "nu kan du kyssa bruden..." utan bara gratulera och gå. Så proceduren där är inget speciellt. Men arabiskt sätt är inte nödvändigtvis muslimskt, fast fokuset brukar vara festen EFTER bröllopet, inte själva bröllopet.

• Candra

Fler som vet hur det kan se ut?

Svar på tråden Arabiskt bröllop?