• Tokfamiljen

Allergi mot marsvin-hjälp!!!!!!!

Hej

Vi har precis fått provsvaren från allergiläkaren och fått reda på att sonen på 2,5 år har allergi mot marsvin. Jag är helt förtvivlad. Jag älskar marsvin och vi har två stycken.
    Naturligtvis kommer vi nu göra av med dessa men jag bara undrar: är det helt kört för oss att ha ett sådant djur sen eller fin sdet möjlighet? Kan man inte på något sätt provocera bort allergin. Detta är något jag hört att man kan men vet inget säkert.

Jag är jätte tacksam om ni som varit med om samma vill svara

• Svar på tråden Allergi mot marsvin-hjälp!!!!!!!
  • Razzla

Jag är allergisk mot just marsvin men har ingen annan allergi förutom lite frukter. Min allergi upptäcktes vid 5-6 års ålder och jag kan än idag inte hålla ett marsvin utan att ögon och näsa går igen direkt.

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • majjssan

Har hört att just marsvin är det mest allergifarmkallande djuret.
    Vet inte om det stämmer???

• ursulae

Jag är själv pälsdjursallergiker, i olika grad men mycket mot många djur. Man kan behandla allergi med sprutor men det tar (gjorde iaf för mig när jag gjorde det med start för 9 år sedan) 3 år för en omgång. Och under denna tid är man ju fortfarande allergisk, fast mindre och mindre.
    Verkar orimligt att utsätta ett barn för detta, det är MÅNGA sprutor och jag gissar att man inte får någon behandling för att kunna ha husdjur. Jag hade allergi mot kvalster och pollen (svårare att undvika) så därför fick jag behandling. Då fick jag mot vissa pälsdjur "på köpet" men jag var ju inte barn.
    Det är nog bara att ge upp det här att ha marsvin.
    Ni kan ju testa om han är allergisk mot alla pälsdjur eller om det finns något djur ni kan ha.

Svar på tråden Allergi mot marsvin-hjälp!!!!!!!