• gkdr

Ni som ibland rastar er hund i trädgården

Funderar på att skaffa hund och vet en tjej som sa en gång för länge sedan att hon rastade sin hund i trädgården. Vår granne har försökt med sin hund men den vill inte. Jag tycker det vore smidigt om ma ibland kunde släppa ut den för rastning där om man inte har tid att gå ut just för stunden. Givetvis ska man också gå ut på promenad någon gång varje dag. Men för bekvämlighetens skull skulle det kännas bra att den kunde rasta sig själv ibland. Så du som brukar göra så här. Fungerar det bra? Kan man lära hunden att den bara gör sina behov på ett visst ställe på gården?

• Svar på tråden Ni som ibland rastar er hund i trädgården
  • dellelgarin

Mina hundar springer ut och in hela dagarna mellan promenader  och visst skiter de på gården, men mina bajsar lite överallt, men jag har inte heller försökt att lära dem att bajsa på något speciellt ställe.

Jag har det bra här på åkern
  • VåraHjärtan

Mina föräldrar bor på gård och hundarna gör sina behov precis där det behagar dem! Visst kan man göra så hundarna lär sig göra sina behov på ett ställe men det krävs nog en väldigt massa tid och jobb!.

• Pikku Enkeli

Om det går bra för våran hund beror på i vilken trädgård han är.. Han vill absolut inte bajsa på en klippt gräsmatta, utan han vill ha lite högre gräs. Därför fungerar det hemma hos oss som har skogstomt, men hos dagmatten som bara har gräsmatta så kissar han bara på tomten, bajssa måste han ha en promenad för. Och han har lärt sig att man alltid går iväg till ett ställe där ingen brukar vara.

• dellelgarin
    gkdr skrev 2008-06-23 11:42:16 följande:
    Funderar på att skaffa hund och vet en tjej som sa en gång för länge sedan att hon rastade sin hund i trädgården. Vår granne har försökt med sin hund men den vill inte. Jag tycker det vore smidigt om ma ibland kunde släppa ut den för rastning där om man inte har tid att gå ut just för stunden. Givetvis ska man också gå ut på promenad någon gång varje dag. Men för bekvämlighetens skull skulle det kännas bra att den kunde rasta sig själv ibland. Så du som brukar göra så här. Fungerar det bra? Kan man lära hunden att den bara gör sina behov på ett visst ställe på gården?
    har en gång haft en pyttegård som jag gärna ville att hundarna skulle rasta sig på när jag var sjuk, men den ena av dem bara total vägrade.... Så det kan vara olika på hur stor gården är och så med.
    Jag har det bra här på åkern
  • Curlingmorsan

Våran hund (och även nya lilla valpen) gör sina behov på vår gräsmatta. Men det sker precis var som helst och inte på något speciellt ställe så det gäller att ha koll på om dom bajsar så att man tar upp det innan barnen trampar i det. ;)

Ebba & Felix mamma
  • MiisPiis

Vår vovve går in och ut som han vill. Han har ett favoritställe där han bajsar ibland, men oftast bajsar han ju på långpromenaderna vi går.

Om han bajsar så är det ju kanske ca 2 gånger per vecka, och det är ju jätteenkelt att ta upp.

• Humlemamma
    MiisPiis skrev 2008-06-23 11:48:39 följande:
    Vår vovve går in och ut som han vill. Han har ett favoritställe där han bajsar ibland, men oftast bajsar han ju på långpromenaderna vi går.Om han bajsar så är det ju kanske ca 2 gånger per vecka, och det är ju jätteenkelt att ta upp.
    bajjar din hund bara 2 ggr per vecka? då e de någe stoooort fel.
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF+5... ** bebis lyser med sin frånvaro...
  • Humlemamma
    MiisPiis skrev 2008-06-23 11:48:39 följande:
    Vår vovve går in och ut som han vill. Han har ett favoritställe där han bajsar ibland, men oftast bajsar han ju på långpromenaderna vi går.Om han bajsar så är det ju kanske ca 2 gånger per vecka, och det är ju jätteenkelt att ta upp.
    sorry såg nu. fattade ej först, så e de väl när man sitter med värkar o har ont.. sorry..
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Pyret i magen BF+5... ** bebis lyser med sin frånvaro...
  • MiisPiis
    AjaSsa skrev 2008-06-23 12:14:51 följande:
    bajjar din hund bara 2 ggr per vecka? då e de någe stoooort fel.
    I trädgården!! Annars bajsar han varje dag, på långpromenaderna....
  • MiisPiis
    AjaSsa skrev 2008-06-23 12:15:29 följande:
    sorry såg nu. fattade ej först, så e de väl när man sitter med värkar o har ont.. sorry..
    Det var jag som skrev lite luddigt, så jag förstår om du inte förstod.

Oj, verkar.....då är det ju dags snart.....spännande!
Svar på tråden Ni som ibland rastar er hund i trädgården