• MichelleS

Hur ser man att en kattunge har eller ska få långt hår?

Har 5 små nyfödda här:) och jag skulle gärna vilja veta vad det första tecknet är om kattungarna kommer att få långt hår?

Skulle också vilja veta hur tidigt man kan se könet och om det är lätt eller svårt?

• Svar på tråden Hur ser man att en kattunge har eller ska få långt hår?
  • Hiker

Vad har föräldrarna för hårlag? Jag kan se att du har två långhårskatter (jättefina förresten ), du kan ju jämföra med hur de såg ut som små. Långhåriga kattungar har helt enkelt längre päls än korthåriga Könet är oftast inte så svårt att se - honor ser ut som ett uppochnervänt ! och hanar som ett :, med längre mellanrum mellan prickarna.

• CarlHerman

När vi fick kattungar så var en av dem "krusig" i pälsen redan från början, hon blev långhårig. Det gick inte att ta miste på att hennes päls skulle bli annorlunda än de andras.

• MichelleS

Nu har jag lagt upp bilder under kategorin djur så varsegod att kolla :)

Mamman är vanlig bondkatt men pappan har dock långt och rött hår vd jag fått höra
    men vet inte vad han är för ras men tippar på vanlig bondkatt där med.

Nej könet kanske inte är svårt att se mne för mig som aldrig gemfört mycket något innan hehe så är det en utmaning :) det verkar som att det är en aning svårare att se det första timmarna/dygnet?
    Kanske borde vänta ett par dagar iallafall.

Hiker skrev 2008-06-23 18:54:37 följande:
    Vad har föräldrarna för hårlag? Jag kan se att du har två långhårskatter (jättefina förresten ), du kan ju jämföra med hur de såg ut som små. Långhåriga kattungar har helt enkelt längre päls än korthåriga Könet är oftast inte så svårt att se - honor ser ut som ett uppochnervänt ! och hanar som ett :, med längre mellanrum mellan prickarna.
  • MichelleS
    CarlHerman skrev 2008-06-23 19:02:33 följande:
    När vi fick kattungar så var en av dem "krusig" i pälsen redan från början, hon blev långhårig. Det gick inte att ta miste på att hennes päls skulle bli annorlunda än de andras.
    Ja jag har ju hört att liksom pälsen ligger ner ibörjan och är lite krullig sådär det kan ju stämma isåfall?
  • Lokatt

det kan dröja upp till veckor innan man kan se på pälsen om den blir lång, om den blir semilånghårig.
    Om du vet att honan inte har långhår bakåt så nära, så är det troligast med korthåriga ungar.

• Hiker

Ungarna kan bara få lång päls om mamma katt bär på ett anlag för lång päls, vilket ju är svårt att veta eftersom det i så fall ligger dolt.

Det ser ut som att mamma katt är bruntigré/tabby? Om hon inte har några röda fläckar kan man med 95% säkerhet bestämma ungarnas kön efter färgen, eftersom mamma bara har svart anlag och pappa har rött. De sköldpaddsfärgade ungarna är honor, och de "svarta" (brunmönstrade) ungarna är hanar.

Söta, söta förresten! :)

• lillamye

svårt att se nu vänta nån vecka

älskar mina små prinsessor
  • MichelleS
    Hiker skrev 2008-06-23 20:22:36 följande:
    Ungarna kan bara få lång päls om mamma katt bär på ett anlag för lång päls, vilket ju är svårt att veta eftersom det i så fall ligger dolt.Det ser ut som att mamma katt är bruntigré/tabby? Om hon inte har några röda fläckar kan man med 95% säkerhet bestämma ungarnas kön efter färgen, eftersom mamma bara har svart anlag och pappa har rött. De sköldpaddsfärgade ungarna är honor, och de "svarta" (brunmönstrade) ungarna är hanar.Söta, söta förresten! :)
    Tror inte mamman har långt hår från anlag någonstanns men pappan som setts med henne, elelr dom visste inte om det var pappan men nu vet man ju det.
    Han var ju långhårig men hur långhårig vet jag dock inte.

Det ser ut som att dom två som har orange i sig är störst har har en annig mer hår än dom som är tigrade i pälsen.
    Tror faktiskt det är honor, fick för mig det bara när dom hade orange fläckar överallt.

Nej mamman har inte några röda fläckar, itne vad jag ser iallafall.

Satte förresten in en bild på mamman nu så du får gärna avgöra :) hon har många olika färger i sig :)
  • Catbride

Söta kattungar!!
    Skulle tro som Hiker - din hona är svarttabby och bär alltså på svart anlag - det röda kommer från pappa.
    Du ser ut att ha fått en svartsköldpadda med vit - hona (den med klara svarta/röda fält å lite vitt) en svartsköldpaddtabby med vit - hona (den med grårandiga och röda fält och vitt), En svart-tabby med vitt - hane (den grårandiga med mycket vita fält), en svarttabby - hane - den helspräckliga. Sen ser jag tyvärr inte om den sista har röda fält i sig? Det ser inte ut som om den har nåt vitt i pälsen?! Om det finns röda fält så är det en svartsköldpadda - tjej.
    Så jämför hur de klart svart/vit/röda ser ut i rumpan jmf med de andra så kan du se om de är av samma/olika kön.
    Du kan utgå från att de 3färgade är honor, vilket det är i nästan 100% av fallen, om det inte föreligger kromosomfel - vilket självklart kan förekomma men är SJUKT ovanligt.

• MichelleS
    Catbride skrev 2008-06-23 22:13:22 följande:
    Söta kattungar!! Skulle tro som Hiker - din hona är svarttabby och bär alltså på svart anlag - det röda kommer från pappa. Du ser ut att ha fått en svartsköldpadda med vit - hona (den med klara svarta/röda fält å lite vitt) en svartsköldpaddtabby med vit - hona (den med grårandiga och röda fält och vitt), En svart-tabby med vitt - hane (den grårandiga med mycket vita fält), en svarttabby - hane - den helspräckliga. Sen ser jag tyvärr inte om den sista har röda fält i sig? Det ser inte ut som om den har nåt vitt i pälsen?! Om det finns röda fält så är det en svartsköldpadda - tjej. Så jämför hur de klart svart/vit/röda ser ut i rumpan jmf med de andra så kan du se om de är av samma/olika kön. Du kan utgå från att de 3färgade är honor, vilket det är i nästan 100% av fallen, om det inte föreligger kromosomfel - vilket självklart kan förekomma men är SJUKT ovanligt.
    Oj vad rörigt dt blev med alla färger hehe men gud vilken bra information måste jag säga!
    Tackar till tusen, verkligen!

Ser ut som att en är svart/vit så det borde ju vara en hane men den är visserligen minst.
    Sen den spräckliga mest mörka har inget rött i sig och borde också vara kille
    men den andra spräckliga som inte syns orange tycker jag har någon färg i pälsen av orange så det kan nog vara så att det är en hona.
    Så borde ju då vara 3 honor och 2 hanar om jag förstått dig rätt :)
Svar på tråden Hur ser man att en kattunge har eller ska få långt hår?