• lajsel

Grannhunden ylar när de är borta, vad göra?

Jag jobbar delvis hemifrån och är så otroligt trött på att höra grannens hund yla när den är ensam. Det är både under dagarna och vissa kvällar, ibland väldigt sent!

Jag vet att det kom en ny lag 1 maj om att man inte får lämna hunden ensam mer än 6h utan rastning, men vad kan JAG göra??

Jag vet inte om den ylar pga ensamhet eller för att den är ouppfostrad (Kombination antagligen, den skäller så fort den möter ngn i trapphuset, och skäller när man går utanför deras dörr, och lyssnar inte på ägarna.)

Någon som har råd? Kan man ringa ngn som kan kontakta dem? Typ soc för djur...?

• Svar på tråden Grannhunden ylar när de är borta, vad göra?
  • Intelligenti pauca
    lajsel skrev 2008-06-23 15:08:25 följande:
    Jag jobbar delvis hemifrån och är så otroligt trött på att höra grannens hund yla när den är ensam. Det är både under dagarna och vissa kvällar, ibland väldigt sent!Jag vet att det kom en ny lag 1 maj om att man inte får lämna hunden ensam mer än 6h utan rastning, men vad kan JAG göra??Jag vet inte om den ylar pga ensamhet eller för att den är ouppfostrad (Kombination antagligen, den skäller så fort den möter ngn i trapphuset, och skäller när man går utanför deras dörr, och lyssnar inte på ägarna.)Någon som har råd? Kan man ringa ngn som kan kontakta dem? Typ soc för djur...?
    Du skall kontakta Miljöförvaltningen i din kommun.De i sin tur har hand om djurskyddet i kommunen.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • LiindaE

hur gammal e hunden?
    jag skulle personlöigen bli glad om en granne ebrättade för mej att min hund ylar för då skulle jag få veta att han e "ledsen" på dagarna och då skulle jag genast åtgärda problemet.
    kanske vet dom inte att hunden ylar dom är ju trots allt inte hemma...

• azofia

Prata med grannen först och främst, det är ju inte helt otroligt att de inte alls känner till att hunden ylar.
    En kompis trodde att hans hundar funkade hur bra som helst ensamma de få timmar han lämnade dem, men så riggade han en kamera i lägenheten mest för skojsskull och vart helt bestört över hur mycket den ena hunden ylade och hade sig.

Så prata med grannen först, förutsätt inte att de känner till problemet. De kanske blir glada till och med för att du talar om det för dem.

• lajsel

Hm, jag hade gärna pratat med dem, men de känns rätt... obehagliga.

Jag vet inte, det kan vara min inbillning, men det känns som om de uppfostrar hunden till att bli aggressiv. Eller så klarar de kanske inte av den. Om jag minns rätt kom den till huset före jul, och då hörde man dem skrika på hunden flera gånger om dagen för att den hade gjort fel/skällt.

Idag har den alltså ylat sedan kl 11!

Kanske kan man lämna en lapp? Det gjorde vi när de började snickra kl halv sex på morgonen. Hatar att se mig som en tjurig granne! Men det börjar gå mig på nerverna. Samtidigt är jag lite rädd för dem, av ovan nämda anledning...

Hur dåligt mår hunden av detta?

• Intelligenti pauca
    lajsel skrev 2008-06-23 15:22:15 följande:
    Hm, jag hade gärna pratat med dem, men de känns rätt... obehagliga. Jag vet inte, det kan vara min inbillning, men det känns som om de uppfostrar hunden till att bli aggressiv. Eller så klarar de kanske inte av den. Om jag minns rätt kom den till huset före jul, och då hörde man dem skrika på hunden flera gånger om dagen för att den hade gjort fel/skällt.Idag har den alltså ylat sedan kl 11!Kanske kan man lämna en lapp? Det gjorde vi när de började snickra kl halv sex på morgonen. Hatar att se mig som en tjurig granne! Men det börjar gå mig på nerverna. Samtidigt är jag lite rädd för dem, av ovan nämda anledning...Hur dåligt mår hunden av detta?
    Hur dåligt hunden mår?Ja det är bättre du kontaktar miljöförvaltningen i din kommun och gör någonting åt saken.För bla eran och hundens bästa
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • lajsel

Tack för svar!

Jag antar att den känner sig både stressad, rädd och ensam. Men jag börjar nog med en lapp, det känns schysstast först. Ifall de inte vet om att den skäller och ylar.

• drömhus

Du kan alltid vända dig till hyresvärden om du bor i hyresrätt eller föreingens styrelse om du bor i bostadsrätt.

• li nn

Du borde nog gå och prata med ägarna innan du pratar med någon annan.

• isisisis

Om det är ett hyreshus du bor i ska du kontakta hyresvärden.

Det är INTE normal störning utan dina grannar kommer att kontaktas med ett varningsbrev om de inte tar itu med problemet.

• Gekan

Prata med dom först! Dom är ju antagligen inte hemma när hunden ylar, så dom vet ju antagligen inte om att hunden stör grannarna. Att skriva lappar känns _inte_ seriöst! Men att hunden reagerar när någon är utanför dörren, eller för liv i trappan är för mej normalt, hunden ska ju reagera...
    Visar det sig att hundägarna är "obehagliga" och hunden inte slutar med sitt störande beteende på dagarna då är det väl läge att ringa miljöförvaltningen...

• emeliasmamma

Tala om det för grannen!!!!

Har själv hundar som tydligen skällt i 8 månader innan grannarna sa till. Vi hade inte en aning om det utan trodde att de skötte sig hemma... Hade uppskattat om de sa till direkt så man hade kunnat göra något åt det. Nu är det ett invant beteende som är lite svårt att bli av med.

• gosmamman

Du kan ju börja med att lägga en vänligt skriven lapp i deras bravlåda. Dom kanske inte är medvetna om att den ylar när dom e borta.

Även om dom vet att den ylar så kanske dom inte vet hur mycket och att nån störs.

• minaälsklingar

hej!
    jag känner igen mig i det du skriver.. fast i omvänd situation! här är det vi som inte kan gå utanför dörren för att våran tik inte vill vara hemma själv
    hon skriker som ett litet barn.. även om om jag sätter henne utanför affären ett par minuter..

Om du varit min granne så hade jag helst velat bli kontaktad först, dels för att få reda på vad grannarna i trapphuset tycker och känner över en gapandes hund!
    Sen är det ju givetvis inte kul att bli uppringd av någon från kommun eller hyresvärden osv

tack och lov är det en väldig grannsämja här, där alla pratar med alla och om det uppstår problem tar vi upp det med varann.

hundar är ju flockdjur och därför så är det väl inte så konstigt att dem känner sig illa till mods att bli lämnade ensamna.
    det är träning som gäller, dem skall lära sig att vara hemma kortare/längre stunder.
    Vissa hundar tuggar sönder inredningen medans andra talar om att dem inte gillar situationen... och så har vi dem som väntar snällt hemma tills matte eller husse kommer hem

men till din huvudsakliga fråga så är det väl mest rättvist att ta upp det med grannen först //emmie

ja e uppväxt med ett gäng dårar, och för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis!
  • anneliesb

Lägg en lapp i brevlådan så ägarna vet om att den håller på, å så får du forts lappa tills den har slutat.

• Shqiptari

Prata med dom personligen, bästa sättet tycker jag!

• LiindaE

varför inte erbjuda dej hjälpa till o säga till när träningen ger resultat

• ostry

ge grannen rådet att sätta på radion. min lilla skrutt är inte lika uppmärksam på ljud i trapphuset sen jag började med detta

kan ju funka

• Zezana

Prata med grannen till att börja med, dom kanske inte ens är medvetna om problemet ? jag har själv hundar (som dock är väluppfostrade, lugna & aldrig skäller) Men jag brukar ändå fråga grannarna ibland om dom blivit störda osv...

Svar på tråden Grannhunden ylar när de är borta, vad göra?