Jobbsökning - känns hopplöst
Ursäkta om det här blir lite rörigt. Jag är så ledsen att det är svårt att skriva strukturerar.
Jag har nyligen avslutat en fyra år lång universitetsutbildning. Under dessa år har jag läst in närmare sju års studier och har förutom en programexamen två olika ämnesexamina. En i ett samhällsvetenskapligt ämne och en i ett beteendevetenskapligt ämne.
Har även jobbat extra en massa under studietiden. Alltså, jag är jätteambitiös och älskar att ha massor att göra!
Men, nu har min sambo fått jobb i en stad närmare 50 mil från vår studieort. Vi flyttade och han har börjat jobba. Jag fick ju säga upp mig från mina extrajobb (som jag verklien gillade) för att börja om på nytt här.
Men jag söker jobb utan framgång. Det finns verkligen inte många jobb att söka, men jag ägnar flera timmar varje dag åt ansökningar, att leta på bemanningsföretag osv. Söker till och med jobb där man inte behöver några kvalifikationer alls. Jag har säkert sökt 100 olika jobb nu, under 1,5 månader.
Men inget händer!!! Inte ett enda telefonsamtal. Ingenting.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag mår så dåligt. Sitter bara hemma framför datorn och håller på att deppa ihop totalt. Har sökt i forum om min framtida arbetsmarknad och sett att massor med folk är arbetslösa. Att framtidsutsikterna är dåliga för mig.
Och erfarenhet har jag ju inte direkt. Och hur ska jag stå ut i konkurrensen mot andra som verkligen har erfarenhet. I en stenhård konkurrens kommer jag ju sist eftersom jag inte har någon erfarenhet alls.
Min sambo har börjat på sitt nya jobb och han trivs jättebra. Jag är så glad att han trivs men på sätt och vis blir jag även ledsen att jag inte får något jobb när han kommer hem och berättar om sina dagar på jobbet.
De jag pratat med säger att det ordnar sig och att jag inte ska deppa ihop. Men jag klarar inte av att bara gå hemma och inte ha något att göra. Jag vill träffa människor och lära mig nya saker, utvecklas och känna att jag gör nytta.
Jag sitter här hemma och dagarna bara går!!! Känner inte ens någon här i stan. Hade ett stort kompisgäng hemma men det är svårt att träffa nya människor när man bara sitter hemma. Har skrivit in mig på en kurs under sommaren men där finns ingen att umgås med och så går den bara på halvfart. Känns inte som det är tillräckligt mycket att göra.
Och jag vill inte plugga mer nu. Har alldeles för höga CSN-lån och vill inte bli än mer överkvalificerad heller.
Snälla, någon som känner som jag? Jag vill gärna höra att jag inte är ensam om att må såhär, även om jag säkert är det. Alla runtomkring mig verkar få jobb och börja sina karriärer!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-23 16:01
Någon som har några tips på vad jag kan göra?
Har själv funderat på praktik (men det är så svårt att få här har jag fått veta), starta eget och i värsta fall jobba gratis där för att få erfarenhet. Om jag ens kan få några uppdrag.
Det känns som att jag funderat på alla, men lite tips är absolut väldigt välkommet ändå!
Eller bara nåfon som vill dela med sig av sina tankar?