• anglabus

Laktosfri ersättning?

Hej hej.
    Undrar bara om det är någon som vet om det finns laktosfri ersättning?

• Svar på tråden Laktosfri ersättning?
  • TheMilky

Självklart. I en del mataffärer finns det en ersättning som heter Lemolac. På apoteket finns en sojaprotein baserad ersättning som heter nåt på Prosebe (har burken i köksskåpet). Jag köpte den när jag misstänkte att laktosen orsakade magknip hos min tjej. Men om du misstänker laktosintolerans så prata med BVC, de har ersättning på recept och som är billigare än den på apoteket.

• mittenavapril

Sempers mjölkfria heter Profelac, kostar 215 kr för 400 g på apoteket :läkare kan skriva recept och då blir det billigare.
    Lemolac, är den laktosfri? den äter min dotter då den ska vara bra för känslig mage. Kostar ca 70 kr i matvarubutiken (inte alla har den)

• mittenavapril

Jag hittar inte att lemolac är laktosfri......

• anglabus

okej, tack för hjälpen. Ska ringa Bvc i morgon å be om hjälp =)

• cloudberry79

Det är otroligt ovanligt med medfödd laktosintolerans (ett fåtal fall om året i hela världen bara). Däremot är komjölkproteinallergi relativt vanligt hos små barn, isåfall är det värt att prata med en BVC-läkare för ev allergitest eller prova på mjölkproteinfri ersättning (helst inte sojabaserad som Prosobee). Lemolac är inte laktosfri eller mjölkproteinfri, det är vanlig ersättning som är surgjord och det finns inga bevis för att den skulle vara bättre än vanlig ersättning än så länge, även om vissa barn verkar tåla den bättre.

Tecken på medfödd laktosintolerans är (i princip alla måste vara uppfyllda):

Gaser, diarré, dålig viktökning el. tom viktminskning, svåra magsmärtor.

Tecken på komjölkproteinallergi är (alla behöver ej vara uppfyllda)

Allergiska utslag, matsmältningsproblem, kaskadkräkningar mm

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • anglabus

jag ammar och kör med laktosfritt, då vi märkt att vår dotter mår mycket bättre av det. Är inte säker på att de är mjölkallergi eftersom jag inte kör helt mjölkfritt å hon mår bättre...därför vill vi testa med laktosfri ersättning för att se om hon tål de. Vi har fått utskrivet Nutramigen, men de tål hon verkligen inte, för de visade sig vara laktos i det.

• cloudberry79

Bröstmjölk innehåller betydligt högre mängder laktos än vad ersättning gör, så reagerar hon inte på bröstmjölken så är hon inte laktosintolerant.

• anglabus

okej=/ skumt, fattar inte att hon mår bra när jag äter laktosfritt nu i så fall....blir fan tokig på att inte veta vad de e som e fel =(

• cloudberry79

Nutramigen är för övrigt laktosfritt, en av de få helt laktosfria ersättningarna på marknaden. Däremot innehåller den låg halt mjölkprotein, är de känsliga mot nutra finns en ersättning som heter Neocate som är dyrare men helt proteinfri.

• anglabus

Okej, smakar den oxå skit eller?

• Superpuma
    Svar på #11
    Det hjälper inte att bara vara laktosfri!!!!
    Vid amning måste all mjölk uteslutas. Då det ofta är proteinet som barnen är allergiska mot.

Vi kör nutramigen. Den som heter nutramigen.
    Dem har olika sorter, med bas av nutramigen.

www.meadjohnson.se/vara-produkter/nutramigen/nutramigen-1-och-2-med-lgg/

Den som bara heter Nutramigen, är sojafri, laktos och protein fri. osv. Läs mer på deras hemsida.
    Den verkligen stinker skit.

Jag både ammar och ger Nutramigen.
    Utesluter mjölk helt och hållet.
    Protein allergin - jag vet inte exakt hur det visar sig. Men min son har nog både laktos och protein allergi. Han får ont i magen och typ exem/ prickar.
  • anglabus

de e helt sjukt, fattar inget å folk skriver olika hela tiden, lika bra å gå helt på vad Bvc-sköterskan säger. Tak för hjälpen ändå!

• cloudberry79

Nu har ju visserligen inte folk skrivit motstridigheter, men när det gäller just laktosintolerans kan du googla och ganska snabbt inse att kan du amma utan att hon mår dåligt är det inte laktos.

Svar på tråden Laktosfri ersättning?