• Gunnel

*Idag ska jag titta på min kusin

Idag ska jag titta på min kusin som "springer ut" dvs tar studenten och jag har tänkt att ha min studentmössa på mig - jag tog studenten fö 10 år sen - men nu har diskussionen blossat upp på mitt jobb - ska man ha studentmössa på sig om man "bara tittar på"??

Vad tycker ni??

• Svar på tråden *Idag ska jag titta på min kusin
  • Tumbling down

Nej det tycker jag inte..

• hjärnladyn

Jag funderade på samma sak, ska också på studentuppvaktning idag, min kusin tar studenten. Vet att min morbror som tog studenten för en massa år sedan brukar ha sin mössa på sig och det är ju faktiskt ganska kul! Har inte själv hur jag ska göra, men kanske borde jag fira min egen "10 år sedan jag tog studenten"- dag med att ta på mössan!

• snuttan2

Jag skull inte ha det. Det är deras dag

• Lilla Linnéa

Jag skulle inte ha mössan på.

• JsN

Det är säkert olika tradition på olika orter. Hemmavid är det brukligt att man tar på sig sin egen mössa när man går på studentuppvaktning. Ta med den i väskan och se om det är läge att sätta på den.

• Gunnel

Precis så sa mina jobbarkompisar - "det är deras dag" - men jag tycker att jag liksom firar MED dem, inte att jag stjäl någon uppmärksamhet från dem.... Jag (och flera med mig) hade mössan på när min syster tod studenten förra året och det kändes helt rätt men nu börjar jag bli lite tveksam.

• Tufftomat

Jag tycker att studentmössan är som en del av en uniform och ett bevis för att man har tagit studenten. Typ som såna veteranmilitärer som visar upp sina medaljer.
    Tror att det var rätt vanligt förr att man tog på sig sin gamla mössa.

Samtidigt så är det ju klart att det är studenternas dag.

Jag har faktiskt ofta tänkt tanken att jag ska ta på mig min mössa men har ändrat mig när jag kommit på att jag kanske skulle vara den enda.

JSN:s tips är bra. Ta med den i en väska och känn efter.

• hjärnladyn

Nä, att man skulle stjäla uppmärsamheten, så har jag aldrig tänkt. Men kanske är de olika traditioner på olika orter. En studentmössa har man väl förtjänat i samband med sin studentexamen, den kan man ju använda hur länge som helst. Tänk t ex på de körer som ofta sjunger in våren i Lund och Uppsala, en del är gamla gubbar nu, men alla har mössa på. Kör med mössa om du känner för det!

• dinElla

nä ta inte på dej studentmössan!! de är deras dag idag!! (min bror tar studenten idag btw)

• tjoo

dom i min släkt som tat studenten.. som va me på systers student hade sin på sej.. såg även att många föräldrar o släktningar hade sina...

syster är den första!!!!! som tar studenten i den halvan av släkten ja gillar förutom moster... min irriternade faster hade sin på sej... skitig o ful...

man kan juh iaf snygga till den om man ska ha den på sej!!

• JsN

Tjoo, ju äldre och mer använd en studentmössa är dessto bättre! En skitig studentmössa tyder på att man har haft mycket kul med den.

Min pappa hade tappat bort sin studentmössa så för att jag bad honom köpte han en ny till när jag tog studenten, klart att pappa och farfar och alla andra nära och kära också skulle bära mössa när jag tog studenten, det visar ju att de vet hur underbart det är!

• Gunnel

Det blev mösa på och det uppskattades av kusinen!!! Och jag var inte ensam - det var många med mössa, gamla som unga - kul!!

Svar på tråden *Idag ska jag titta på min kusin