• Litenfyra

min HUND har blivit biten av en annan hund

han blev biten på midsommar, men har inte sett det förrän nu!! Bettet har varit gömt under pålsen, men pälsen är nu avskavd o man ser ett sår som är varigt. Inte stort, men man ser "märken" av tänder. Ska ringa vetrinären imån, men kan man ta på nåt sålänge?? Eller låta det va? Min andra hund slickar på det, det är inte så bra väl??

• Svar på tråden min HUND har blivit biten av en annan hund
  • SessanSessan

Tyvätta rent det med tvål och vatten och låt inte din andra hunbd slicka på det, då kan det bli infekterat. Sen är det nog bra som du skriver att ringa veterinären och höra. Inte säkert du behöver åka dit men höra vad de säger och tror.

• Zimlis

Ja du kan tvätta det med jodopax om du har det hemma, eller med vanlig sårrengöring som desivon (har använt det själv t min hund)

Du ska inte låta din andra hund slicka på såret

• Myror i brallan

Vet du vilken den andra hunden var??? Den hundägaren kan du nämligen kräva på skadestånd på då det råder strikt hundägaransvar!! Oavsett vilken av hundarna som utlöste bråket...
    I övrigt tycker jag du ska åka till veterinären och få skadorna dokumenterade och undersökta för ev. behandling!

Lycka till och hoppas att hunden snart är kry igen!

• AngelOfSin

Jo, det viktigaste måste ju vara att kräva skadestånd. Löjligt, tycker man får räkna med att hundar kan komma i luven med varann om man låter sina hundar umgås med andra hundar. Antar att ni lät han/hon träffa någon annan hund då dock, så det inte var som så att en lös hund kom fram, för då kan jag kanske hålla med. Men är det inget stort och allvarligt tycker jag inte det är viktigt att kräva skadestånd och massa saker. herregud...

• Litenfyra

Tack för alla svar! Ska rengöra nu direkt o inte låta min andra hund slicka! Ja det var hemma hos oss på trädgården, en hund vi känner, dom rök ihop (tror han skulle skydda vår andra hund) så det var ingens fel direkt, kanske vårat eget fel som ägare. Men jag hoppas det inte är nån fara, han är som vanligt annars tycker jag!

• AngelOfSin

Nej, är han som vanligt är det nog ingen fara, bara se till att tvätta det och hålla det öppet så det läker. Hoppas det läker ihop fort!

• TereseJörgen

Du måste gå till vetrinären. Såret kan vara som en ficka och då måste det drineras. Jag åker alltid till vetrinären om man inte kan se hur såret ser ut. Ta och raka hunden runt såret eller klipp.

• Zezana

Tvätta rent med klorhexidin (tror jag det heter) finns på apoteket.. Om du inte har ngt hemma, så koka vatten & låt svalna (för att få bort ev. bakterier) Tvätta såret & runt om med en bomullstuss.. Klipp ev. bort päls runt såret för att se bättre/komma åt bättre..

Och ring vet. imorgon bitti, är det var i såret så är risken stor att hunden måste ha antibiotika..

• Zezana

*Skrattar* Insåg nu att tråden var väldigt gammal...

Hur har det gått ?

Svar på tråden min HUND har blivit biten av en annan hund