• annaoedvin

Hur har folk råd??

Har funderat på en sak ett tag.. Hur tusan har folk råd med nya bilar och dyra hus egentligen? Jag vill absolut inte racka ner på någon men jag skulle bara vilja veta hur det går ihop.
    Jag är lärare, killen är polis. Vi har absolut inga topplöner utan tillhör väl "medelsvensssons". Visst skulle vi ha råd med ny bil och ettt hus för 1,5 miljon men det skulle innebära att vi knappt skulle kunna spara eller lägga undan pengar till annat. Vi har båda CSN-lån som drar runt 3000kr/mån, annars har vi inga lån, avbetalningar eller krediter. Fattar bara hur folk får det att gå ihop...

• Svar på tråden Hur har folk råd??
  • ming

Två löner på 12500kr/månad efter skatt (och det är absolut inte i överkant) ger en ganska bra levnadsstandard med huslån (de kanske inte amorterar heller), bil, spenderande och sparande.
    Jag är mer förvånad över de med normala inkomster som påstår sig INTE ha råd.

• Joual

Vår situation ser ut ungefär som er, ts. Vi har två "normallöner" skulle jag tro - vi får tillsammans ut mellan 30-35 000 kr/månaden (varierar pga att maken har traktamenten och sådant). Vi betalar också runt 2500 till CSN varje månad.

Ingen av oss har några sparanden sedan tidigare. Förra året brände vi alla pengar vi hade på ett sjutusan till bröllop! (som vi inte ångrar för en sekund)

Vi bor idag i en hyresrätt (ca 6700/mån inkl parkering) och tittar på andra boenden. Visst skulle vi ha råd med ett hus en bit utanför stan, men än så länge nöjer vi oss med att gå på visningar och vänta in rätt läge. Vi har några mindre krediter som vi vill betala av, och jobbar på att få ihop pengar till en handpenning för framtida boende. Dessutom vill vi ha råd att unna oss resor och lite kapitalvaror.

Om vi levt snålt hade vi haft råd med huslån på 2 miljoner. Kanske tar vi ett sådant i framtiden. Men just nu vill vi njuta av stunden, trots att vi båda två passerad 30 för länge sedan

• Lika C

vi har vanliga jobb/inkomster bägge två hemma, men har hus och en relativt ny bil (för mig den nyaste jag haft!-04) Och det hade inte blivit så mycket billigare för oss med våra tre barn att bo på annat vis. Bil är ju inget måste men vi klarar det också...

• Längtandsfull

Kan säja att vi ligger långt under medelsvensson på inkomst.  Har har en son och har nu köpt hus... detta kommer att gå kanon men jag förstår inte dom som har ca 30,000:- ut tillsammans som påstår att dom inte har råd med ex hus.

Visst kommer det bli tajt i ekonomin... men vi får prioritera

• Mälaröbo

För oss är det nog den anlednigen att vi har "akademikerlöner" utan att ha en krona i skuld till CSN. Vi har helt enkelt jobbat oss till våra löner och om vi skulle lägga ett par tusen var till CSN så skulle det inte gå ihop och bli över som det blir idag.

• Winnertaco

Vi har hus för 1,5 milj och ny bil. En lön på knappt 25 000 kr före skatt och en fp 5 dagar i veckan. Det går bra! Jag frågar mig mer hur folk med TVÅ normala inkomster (säg 20-25 000 före skatt) kan säga sig inte ha råd!

• Majsan70

Det beror väl på vad man väljer att prioritera. Själv skulle jag aldrig nånsin prioritera ett boende i hus med de priserna vi har i vår stad. Men ny bil har vi prioriterat för att det känns tryggt för oss.

• gbgumman

Folk har ganska höga löner som lever så. Det finns en tråd här på fl där folk berättar hur mycket pengar deras samlade inkomst är . Det är inte lågt. Jag tyckte vi hade ok inkomster på ca 61000 kr innan skatt när båda jobbar heltid, men det var visst bara blaha blaha

• J W

De flesta har inte råd...
    De tar lån som de aldrig kan betala av, lånar till ALLT... jag anser inte att det är att ha råd

• skåne tjej
    hannispannis skrev 2008-06-24 21:49:25 följande:
    Folk har ganska höga löner som lever så. Det finns en tråd här på fl där folk berättar hur mycket pengar deras samlade inkomst är . Det är inte lågt. Jag tyckte vi hade ok inkomster på ca 61000 kr innan skatt när båda jobbar heltid, men det var visst bara blaha blaha
    Sen finns det nog de som drar till lite extra och försöker göra sken att att leva ett drömliv bara för att man sitter på ett internetforum där ingen kan kontrollera det man skriver.
    First God created man, then he had a better idea...
Svar på tråden Hur har folk råd??