• Tindra06

Barnet hör dåligt?

hej...
    Jag hade en undran... Ni som har barn som hör lite sämre hur märkte ni det? Och hur gammal var sonen/dottern då??? Gör de hörsel test på 2 1/2 års kontrollen???

• Svar på tråden Barnet hör dåligt?
  • Me o Mike

En av mina bästa vänner har en hörselskada.. Vi märkte det eftersom hon inte riktigt reagerade när man ropade. Så vi testade en del grejer..

Vad tänker du?

• Me o Mike

En av mina bästa vänners BARN skulle det stå.

MulleNuh skrev 2008-06-23 21:17:41 följande:
    En av mina bästa vänner har en hörselskada.. Vi märkte det eftersom hon inte riktigt reagerade när man ropade. Så vi testade en del grejer..Vad tänker du?
  • Tindra06

Hur testade ni det då???

• Me o Mike

pratade med henne från olika håll.. Knäppte med fingrarna o sånt. Bvc tyckte det va så onödigt då dom var SÄKRA på att inget var fel med hennes hörsel!
    Nu har hon hörapparat på bägge öron och hon är 3,5 år.
    Man ska lita på sin instinkt tycker jag.

Varför tror du att han/hon inte hör bra?

• Tindra06

jag vet inte egentligen... Men jag har haft den känslan de senaste.. Verkar som att hon hör sämre från vissa håll.... Får upprepa allt flera gånger högre och tydligare... Hon är ju inte riktigt 2 1/2 än men snart... Hon använder inte mycket tal... Hon använder armar och ben mer för att visa vad hon vill... Leker inte med andra barn på dagis utan är mest för sig själv och sådana saker... Är mest en tanke jag har... känns nästan skamligt att tänka så men de är mag känslan

• Me o Mike

Mmm jag förstår.. Men jag tror att detta barn jag pratar om var yngre än 2,5 år.
    Tycker du ska ta det på allvar och be om en riktig tjeck.

Tindra06 skrev 2008-06-23 21:34:17 följande:
    jag vet inte egentligen... Men jag har haft den känslan de senaste.. Verkar som att hon hör sämre från vissa håll.... Får upprepa allt flera gånger högre och tydligare... Hon är ju inte riktigt 2 1/2 än men snart... Hon använder inte mycket tal... Hon använder armar och ben mer för att visa vad hon vill... Leker inte med andra barn på dagis utan är mest för sig själv och sådana saker... Är mest en tanke jag har... känns nästan skamligt att tänka så men de är mag känslan
  • Tindra06

ja jag ska nog ringa bvc va inne på en sida förut om just hörsel.. Jag vet att alla barn är olika men när jag läste att vid 24 månader så bör barnet ha 150 ord och ska kunna bygga många tre ords meningar så tänker man mera.... För det kan inte TINDRA! Tack för omtanken

• Me o Mike

Inget att tacka för.. Mammor brukar känna rätt bara!
    Och har vi inte rätt så är vi oroliga!

• maskelinja

Min son har problem med vätska bakom trumhinnorna dvs hör dåligt pga det. Han lekte inte heller med andra barn på dagis och så fort han opererade öronen så började han leka med de andra barnen. Att ett barn inte börjat prata behöver inte vara ett tecken på att de inte hör, det är ju så individuellt när de börjar prata.

Han gjorde sin första op när han var 3,5 år och då hade han nog gått med dålig hörsel rätt länge (tyvärr) och nu står han i kö för en till op då rören har åkt ut och han hör dåligt igen

Svar på tråden Barnet hör dåligt?