• FruSundahl

Vad för olja när man gör klyftpotatis osv?

Vad använder ni för olja när ni gör klyftpotatis osv?
    Som inte är så fasligt dyr också..

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Svar på tråden Vad för olja när man gör klyftpotatis osv?
  • HOCHM

Jag använder vanlig matolja

• Winterfresh

Kör med rapsolja...

• ellam71

Jag använder ingen olja alls! Jag har bakplåtspapper bara. Så mina klyftpotatisar är supernyttiga.

• Mosaik

milda curliness, olivolja eller matolja... vilken "skit" som helst egentligen

• FruSundahl

Okej. Jag har "Zeta Matolja" och tycker den smakar härsket. Dock är den inte härsken utan nyköpt. Köpt den 2 ggr men den ska tydligen smaka så.

• Blå Flygare

Vi använder kallpressad oja. Säkert inte det billigaste, men känns bäst, och man vänjer sig vid smaken.

• Juniphé

Olivolja! Brukar dessutom klyfta ner några morötter i potatisklyftorna och morötter behöver lite fett för att kroppen ska suga åt sig alla fina näringsämnen som finns i dom
    Sen häller jag allt klyftat i en plastpåse, tillsätter 2 msk olja, salt, pressad vitlök, oregano, svartpeppar. SKAKA OM PÅSEN! Låt gärna stå och dra en stund så grönsakerna marineras lite. Häll upp på plåt och in i ugnen.
    Räcka ut tungan

Jag brukar även slänga med lite sötpotatis, paprika, fänkål osv. GOTTI GOTTI!

• Frila2

Olivolja, alltid. Den absolut bästa olja enligt mig. Brukar hälla olivolja, balsamvinäger och kryddor i en bunke ihop med potatisen och grönsaker och röra runt innan de läggs på en plåt i ugnen.

• zigge4ever

Jag tycker man ska använda den oljan man har hemma. Vi har nästan alltid kallpressad olivolja, men allt funkar

• Enya73
    Blå Flygare skrev 2008-06-23 21:58:05 följande:
    Vi använder kallpressad oja. Säkert inte det billigaste, men känns bäst, och man vänjer sig vid smaken.
    har för mig att kallpressad olja skall bara användas kallt, som dressign i salladen. Ska maten värmas ordentligt är rapsolja bäst.
  • zigge4ever

Vi använder kallpressat både till stekning, firtering osv, och det fungerar utmärkt

• FruSundahl

I morgon ska jag köpa hem rapsolja och se om den fungerar bättre och inte smakar äckelpäckel. Annars får jag väl ge bort den också

Svar på tråden Vad för olja när man gör klyftpotatis osv?