• Milkina cerka

Kan man göra såhär? Hjälp med potatisgratäng önskas!

Har fått rätt mycket kokt potatis över, därför undrar jag:
    Hur blir det bäst om jag gör, just nu ligger potatisen+kryddor fördelad i två smorda aluminiumformar i kylen.
    Så långt är allt väl, men bör jag tillsätta grädden och osten nu (innan infrysning) eller blir det bäst om jag gör det när de ska ätas?

Kollat i kokboken, men fann inget svar där kan tilläggas.

• Svar på tråden Kan man göra såhär? Hjälp med potatisgratäng önskas!
  • Mosaik

ren kokt potatis blir väl inte så bra i frysen har jag för mig, kanske bättre att göra den färdig... fast ja vet inte, då kanske den blir vattnig när den ska ätas istället

• FruSundahl

Om hur länge ska du äta den? Jag brukar köra in den i ugnen med grädde och osten i, köra den halvklar sedan köra resten dagen efter. Om jag ska äta den dagen efter då vill säga. Brukar inte göra i förväg annars

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Milkina cerka

Det var just det..
    William o Ronjas mamma skrev 2008-06-23 21:55:48 följande:

ren kokt potatis blir väl inte så bra i frysen har jag för mig, kanske bättre att göra den färdig... fast ja vet inte, då kanske den blir vattnig när den ska ätas istället
  • Milkina cerka

Det var just det..
    William o Ronjas mamma skrev 2008-06-23 21:55:48 följande:

• FruSundahl

Aha ska du frysa in den? Stod kylen så det reagerade jag inte på

• katrili

potatis är ingen höjdare att frysa alls.

• Milkina cerka

Hade ju tänkt att frysa det för att ha längre fram, nu när det blivit över.
    Tror du då att det skulle vara bäst att kanske göra den "halvfärdig" i ugnen nu och resten när man ska äta den?

FruSundahl skrev 2008-06-23 21:56:13 följande:
    Om hur länge ska du äta den? Jag brukar köra in den i ugnen med grädde och osten i, köra den halvklar sedan köra resten dagen efter. Om jag ska äta den dagen efter då vill säga. Brukar inte göra i förväg annars
  • FruSundahl

Ja isf tror jag det skulle vara bäst. Och ta den på låg värme och låta den stå längre i ugnen när du väl ska äta den. Så att det riktigt kokar in.

• Milkina cerka
    katrili skrev 2008-06-23 21:57:41 följande:
    Det är just därför jag funderar på att göra den åtminstonde halvfärdig, ungefär som man kan göra med en Janssonsfrestelse när man förbereder innan jul.
  • Milkina cerka
    katrili skrev 2008-06-23 21:57:41 följande:
    Det är just därför jag funderar på att göra den åtminstonde halvfärdig, ungefär som man kan göra med en Janssonsfrestelse när man förbereder innan jul.
  • 2007 Mamma

Tror inte det kommer bli bra med färdigkokt potatis men jag kan ha fel... tror den blir vattnig.
    Du får steka potatis till morgondagens lunch/middag istället!

• Milkina cerka

Det är ju också en idé
    2007 Mamma skrev 2008-06-23 22:03:14 följande:

Tror inte det kommer bli bra med färdigkokt potatis men jag kan ha fel... tror den blir vattnig. Du får steka potatis till morgondagens lunch/middag istället!
  • Bodastarz

om potatisen redan är kokt så drar den inte in grädden,så din gratäng blir välldigt blaskig.annars är det gott att göra en bacon stuvning att hälla på .men den ska inte stå i frysen. blir då blöt och grynig/kocken.

• 2007 Mamma
    Milkina cerka skrev 2008-06-24 10:53:52 följande:
    Tack för era svar!
    Vad blir/blev det med potatisen då??
  • Milkina cerka

Det blev mos o. de blev goda potatisbullar tillsammans med bacon o. rårivna morötter, lingon serverades också till. Mums:)
    2007 Mamma skrev 2008-06-24 13:35:27 följande:

Vad blir/blev det med potatisen då??
Svar på tråden Kan man göra såhär? Hjälp med potatisgratäng önskas!