• JillyBilly

Arbeta med barn med down syndrom

Hej!

Söker lite tips från er superföräldrar här inne. Har tidigare arbetat med en cp-skadad flicka i ca 3 år. Men är inne på min sista vecka med henne pga skola för henne till hösten.

Nu har jag fått en ny tjänst som resurs åt ett barn med down syndrom. jag har inte tidigare arbetat med något barn med down syndrom, men träffat många.

Barnet ska precis börja på förskolan och är en liten plutt.

Tecken som stöd är självklart eftersom föräldrarna önskar det och jag också redan kan det.

Men sen då? jag vet att barnet är litet, men det är väl lika bra att börja tidigt..
    Vet inte vad föräldrarna har för önskemål mer än tecken, eftersom vi inte suttit och pratat om detta ännu.

Men ni kanske har några bra tips? Funderade på ett schema om dagen/veckan?  Något annat? Vill gärna ha många många tips eftersom detta är ett helt nutt område för mig att arbeta med..

Älskade Myran 931218-071019
  • Svar på tråden Arbeta med barn med down syndrom
  • JillyBilly

Ingen som har något tips?
    Kanske någon förälder som vill berättas hur de skulle önska att vistelsen för deras barn var på förskolan?

• AnnBrittS

När vi hade vår tjej på dagis så kom sjukgymnast och specialpedagog från hab. ut till dagis och vägledde assistenten.
    Sen hade ju även vi våra önskemål.

De hade jobbarpass som de gick undan för sig själva och jobbade.

Sen var övriga personalen suveräna de anpassade alltid så att alla barn skulle kunna vara med.

• mamman i skogen

Vad tråkigt Jilly billy men hoppas att du fortsätter att dela med dig av dina bliss kunskaper..

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • Mamma till tre kottar

Jag kan inte säga något om hur du ska jobba eller göra med barnet i fråga. Barn med Downs syndrom är en mycket hetrogen grupp. Det som gäller för ett barn i en familj på en förskola, gäller inte för ett annat barn i en annan familj på en annan förskola.

Vi hade en bra tid i förskolan. Några av de saker som gjorde vistelsen bra för vår son var:

1. Ingen personlig assistent/resurs - all personal tog ansvar och såg till att han kunde vara med på allt. Det betydde också att all personal var involverad i träningen och planeringen av den.
    2. Man jobbade med "normal förskoleverksamhet" kombinerat med Kommunicerande Samspel och Marte Meo. Träningen var inkluderande, vilket vi upplevt som mycket positivt.
    3. Det fanns tillräckligt mer resurser i form av lokaler, personal och tillgång till specialpedagog.
    4. Man skapade inför varje år de bästa möjliga grupper utifrån de barn som de året fanns på förskolan (vilket gjorde att man kunde utnyttja resurserna maximalt).

Det hade kunnat bli ÄNNU bättre om:
    * All personal alltid tecknade oavsett om sonen var där eller inte.
    * Om vi känt till och använt Kommunicerande Samspel redan från början och all personal fått utbildning i det.
    * om habiliteringen varit till hjälp istället för själp.
    * om personalen varit tydligt drivande så vi vågat släppa taget.

• JillyBilly
    AnnBrittS skrev 2008-06-24 09:56:51 följande:
    När vi hade vår tjej på dagis så kom sjukgymnast och specialpedagog från hab. ut till dagis och vägledde assistenten.Sen hade ju även vi våra önskemål.De hade jobbarpass som de gick undan för sig själva och jobbade.Sen var övriga personalen suveräna de anpassade alltid så att alla barn skulle kunna vara med.
    Just det ja. Jag vet att barnet har en spec.pedagog kopplad till sig som jag ska samarbeta med och få tips och råd av. Det är jättebra tycker jag. Jag skulle gärna samarbeta med sjukgymnast, arbetsterapeut och logoped också.
    Jag ska kolla om det går att de kommer till förskolan och kollar hur den ska anpassas så att barnet kan vara som en i gruppen utan miljö "hinder".

Vilka hade jobbarpass? sjukgymnasten och spec.pedagogen eller resursen och barnet?

Jag har redan tagit upp att jag tycker att det är väldigt viktigt att all personal får lära sig barnets kommunikations sätt vare sig det blir tecken eller något annat. och förskolechefen håller helt med mig vilket är skönt.

tack för ditt svar.
  • JillyBilly
    adams family skrev 2008-06-24 10:10:59 följande:
    Vad tråkigt Jilly billy men hoppas att du fortsätter att dela med dig av dina bliss kunskaper..

Ja det är tråkigt att jag måste sluta.. känns jobbigt när vi kännt varandra så länge. Men kommer fortsätta jobba som avlösare några timmar i månaden så det blir inte helt hej då iaf!

Ja självklart kommer jag det

Kommunikation ligger mig ju varmt om hjärtat som du ju vet...

Det är bara att fråga på. Har ni tänkt något mer på dator och så till River?

• JillyBilly
    Mamma till tre kottar skrev 2008-06-24 10:34:26 följande:
    Jag kan inte säga något om hur du ska jobba eller göra med barnet i fråga. Barn med Downs syndrom är en mycket hetrogen grupp. Det som gäller för ett barn i en familj på en förskola, gäller inte för ett annat barn i en annan familj på en annan förskola.Vi hade en bra tid i förskolan. Några av de saker som gjorde vistelsen bra för vår son var:1. Ingen personlig assistent/resurs - all personal tog ansvar och såg till att han kunde vara med på allt. Det betydde också att all personal var involverad i träningen och planeringen av den.2. Man jobbade med "normal förskoleverksamhet" kombinerat med Kommunicerande Samspel och Marte Meo. Träningen var inkluderande, vilket vi upplevt som mycket positivt.3. Det fanns tillräckligt mer resurser i form av lokaler, personal och tillgång till specialpedagog. 4. Man skapade inför varje år de bästa möjliga grupper utifrån de barn som de året fanns på förskolan (vilket gjorde att man kunde utnyttja resurserna maximalt).Det hade kunnat bli ÄNNU bättre om:* All personal alltid tecknade oavsett om sonen var där eller inte.* Om vi känt till och använt Kommunicerande Samspel redan från början och all personal fått utbildning i det.* om habiliteringen varit till hjälp istället för själp.* om personalen varit tydligt drivande så vi vågat släppa taget.

Hej!

nej självklart kan du inte säga det, det förstår jag också. Allt är ju olika från barn till barn även om de har samma funktionsnedsättning.

1. Jag har inte själv erfarenhet av när personalen delar på barnet så att säga. Men har hört att det ofta fungerar bra. Tror det beror mycket på hur barnet är också.

2. Vill du berätta mer om kommunicerade samspel och Marte Meo?

3. Ska absolut kolla upp detta med "experterna" och de som det finns möjlighet att de kommer till förskolan för att ge tips och råd.

4. Barnet kommer gå på en småbarnsavdelning, tror barnen är från 1-3 ungefär. Så jag tror inte att grupperna går att påverka så mycket.

Jag kommer trycka på att alla personal ska få lära sig tecken. Även om de lär sig från mig, men bara de kan lite grann. Att de kan förstå barnet även om jag är borta och att barnet kan förstå dem bra. Har tyvärr haft problem med det på mitt nuvarande arbete. Där var inte personalen intresserade av att lära sig barnets kommunikations sätt och det blev jobbigt för henne och mig. Nu är hon ändå väldigt bra på att visa med kroppen och peka för att förklara vad hon vill. Men jag kommer verkligen rtycka hårt på det på mitt nya arbete.

Vad gjorde habiliteringen som var till stjälp? Vill gärna veta så jag kan se tecknena på om "vår" hab gör likadant. vad gjorde du när hab höll på så?

• anne h

Vad vill föräldrarna? Har du träffat dem?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • JillyBilly
    anne h skrev 2008-06-24 13:15:13 följande:
    Vad vill föräldrarna? Har du träffat dem?
    Hej!

Jag vet inte hur föräldrarna vill ha det. Nej jag har inte träffat dem ännu. Jag tackade ja till jobbet igår så det är alldeles nytt för oss alla. Chefen ska träffa dem imorgon och sen hoppas jag att vi kan boka in ett möte där jag får träffa dem.
  • Mamma till tre kottar
    JillyBilly skrev 2008-06-24 13:04:59 följande:
    3. Ska absolut kolla upp detta med "experterna" och de som det finns möjlighet att de kommer till förskolan för att ge tips och råd.4. Barnet kommer gå på en småbarnsavdelning, tror barnen är från 1-3 ungefär. Så jag tror inte att grupperna går att påverka så mycket.Jag kommer trycka på att alla personal ska få lära sig tecken. Även om de lär sig från mig, men bara de kan lite grann. Att de kan förstå barnet även om jag är borta och att barnet kan förstå dem bra. Har tyvärr haft problem med det på mitt nuvarande arbete. Där var inte personalen intresserade av att lära sig barnets kommunikations sätt och det blev jobbigt för henne och mig. Nu är hon ändå väldigt bra på att visa med kroppen och peka för att förklara vad hon vill. Men jag kommer verkligen rtycka hårt på det på mitt nya arbete.Vad gjorde habiliteringen som var till stjälp? Vill gärna veta så jag kan se tecknena på om "vår" hab gör likadant. vad gjorde du när hab höll på så?
    Kommunicerans Samspel: www.appelklyftig.com/samspel/
    Marte Meo: www.martemeoforeningen.se/

Att övrig personal bara kan lite tecken räcker egentligen inte. I alla fall inte om tecknandet ska ge den stora kraft som det KAN ha. Alla i barnens omgivning måste kunna teckna en hel del (mycket mer än barnet!), göra det regelbundet och verkligen förstå varför. Ska man satsa på tecken måste samtlig personal få en gedigen utbildning i TAKK.

En förskola som verkligen bryr sig om sina barn måste vara beredda att titta på grupperna och organisera om ifall det skulle vara bättre för barnen. Att inkludera ett barn med funktionshinder handlar inte om att bara anställa en assistent/resurs - man måste titta på hela verksamheten och det är inte ditt jobb utan rektors.

Habiliteringen har genom alla år vart med själp än hjälp. Titta gärna in i min hab-blogg. Vi kunde t.ex. bestämma tillsammans att vi skulle jobba på ett sätt (familj-förskola-hab) och sen så fort vi föräldrar inte var med försökte hab få förskolan att göra det motsatt (tack och lov att vi har en bra förskola som direkt informerade oss!). Ett annat exempel var att hab VÄGRADE prata med viss personal (!). Det hände att logpeden kom ut för att ge råd och vände i dörren för att "fel" personal tog emot. Det enda sättet att få habs personal att prata med alla var att VÄGRA utse någon som kontaktperson. De få råd som kom var dessutom alltid segregerande och icke-inkluderande.
    Utifrån vår erfarenhet så hade det varit bäst att utgå ifrån att hab inte kommer att hjälpa till med någon ting och att allt de säger måste granskas eftersom det kan vara kontraproduktivt. Det visste varken vi eller förskolan när sonen började, men när han slutade hade vi lärt oss det och fick skolan att inse det.
Svar på tråden Arbeta med barn med down syndrom