JillyBilly skrev 2008-06-24 13:04:59 följande:
3. Ska absolut kolla upp detta med "experterna" och de som det finns möjlighet att de kommer till förskolan för att ge tips och råd.4. Barnet kommer gå på en småbarnsavdelning, tror barnen är från 1-3 ungefär. Så jag tror inte att grupperna går att påverka så mycket.Jag kommer trycka på att alla personal ska få lära sig tecken. Även om de lär sig från mig, men bara de kan lite grann. Att de kan förstå barnet även om jag är borta och att barnet kan förstå dem bra. Har tyvärr haft problem med det på mitt nuvarande arbete. Där var inte personalen intresserade av att lära sig barnets kommunikations sätt och det blev jobbigt för henne och mig. Nu är hon ändå väldigt bra på att visa med kroppen och peka för att förklara vad hon vill. Men jag kommer verkligen rtycka hårt på det på mitt nya arbete.Vad gjorde habiliteringen som var till stjälp? Vill gärna veta så jag kan se tecknena på om "vår" hab gör likadant. vad gjorde du när hab höll på så?
Kommunicerans Samspel:
www.appelklyftig.com/samspel/
Marte Meo:
www.martemeoforeningen.se/
Att övrig personal bara kan lite tecken räcker egentligen inte. I alla fall inte om tecknandet ska ge den stora kraft som det KAN ha. Alla i barnens omgivning måste kunna teckna en hel del (mycket mer än barnet!), göra det regelbundet och verkligen förstå varför. Ska man satsa på tecken måste samtlig personal få en gedigen utbildning i TAKK.
En förskola som verkligen bryr sig om sina barn måste vara beredda att titta på grupperna och organisera om ifall det skulle vara bättre för barnen. Att inkludera ett barn med funktionshinder handlar inte om att bara anställa en assistent/resurs - man måste titta på hela verksamheten och det är inte ditt jobb utan rektors.
Habiliteringen har genom alla år vart med själp än hjälp. Titta gärna in i min hab-blogg. Vi kunde t.ex. bestämma tillsammans att vi skulle jobba på ett sätt (familj-förskola-hab) och sen så fort vi föräldrar inte var med försökte hab få förskolan att göra det motsatt (tack och lov att vi har en bra förskola som direkt informerade oss!). Ett annat exempel var att hab VÄGRADE prata med viss personal (!). Det hände att logpeden kom ut för att ge råd och vände i dörren för att "fel" personal tog emot. Det enda sättet att få habs personal att prata med alla var att VÄGRA utse någon som kontaktperson. De få råd som kom var dessutom alltid segregerande och icke-inkluderande.
Utifrån vår erfarenhet så hade det varit bäst att utgå ifrån att hab inte kommer att hjälpa till med någon ting och att allt de säger måste granskas eftersom det kan vara kontraproduktivt. Det visste varken vi eller förskolan när sonen började, men när han slutade hade vi lärt oss det och fick skolan att inse det.