• s0nia

En hel portion gröt, när?

När kan man ge en hel portion på 1dl gröt till dom små liven?

• Svar på tråden En hel portion gröt, när?
  • aktuelle

jag gav så fort dottern hade intresse av det, när hon var 4 månader

IRMA 0612 & HELGE 0801
  • s0nia
    aktuelle skrev 2008-06-23 23:11:56 följande:
    jag gav så fort dottern hade intresse av det, när hon var 4 månader
    Min pojk har inte gått upp riktigt som han ska och total vägrar ersättning så jag började med gröt smakisar för 2 veckor sen ungefär. Blir 4 månader den 29:e. Han älskar gröten och blir jätte sur när han inte får nå mer. Tänkte om jag kunde öka mängden så att det till slut blev en hel portion.
  • aktuelle

borde inte alls vara någon fara. dottern började med smakisarna en vecka innan hon blivit 4 månader gammal och sedan ville hon snabbt ha mer och mer så hon var liten när hon åt hela portioner, han tycks ju uppenbart vara intresserad och har han inte haft problem med magen så är det ju bara att ge honom :)

s0nia skrev 2008-06-23 23:15:32 följande:
    Min pojk har inte gått upp riktigt som han ska och total vägrar ersättning så jag började med gröt smakisar för 2 veckor sen ungefär. Blir 4 månader den 29:e. Han älskar gröten och blir jätte sur när han inte får nå mer. Tänkte om jag kunde öka mängden så att det till slut blev en hel portion.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • s0nia
    aktuelle skrev 2008-06-23 23:19:09 följande:
    borde inte alls vara någon fara. dottern började med smakisarna en vecka innan hon blivit 4 månader gammal och sedan ville hon snabbt ha mer och mer så hon var liten när hon åt hela portioner, han tycks ju uppenbart vara intresserad och har han inte haft problem med magen så är det ju bara att ge honom :)
    Vad bra. Men hur snabbt ska man öka mängden då?
  • aktuelle

jag började med några skeda, sedan ökade jag med ungefär dubbelt så många skedar varje gång kan man säga. så om jag gav 3 första gången, sen gav jag 6, sen 12 osv :)

s0nia skrev 2008-06-23 23:24:43 följande:
    Vad bra. Men hur snabbt ska man öka mängden då?
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

snabbt blir det en hel portion

aktuelle skrev 2008-06-23 23:26:51 följande:
    jag började med några skeda, sedan ökade jag med ungefär dubbelt så många skedar varje gång kan man säga. så om jag gav 3 första gången, sen gav jag 6, sen 12 osv :)
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • lillangel

vilken gröt köper ni?

• s0nia
    lillangel skrev 2008-06-23 23:29:06 följande:
    vilken gröt köper ni?
    Jag har köpt nestles majsgröt som är från 4 månader.
    Tog den pga att pojken är yngre än 4 månader så jag tänkte den var bra för det var inge gluten och bra för känsliga magar.
    Men det kanske hade gått lika bra med havre gröten.
  • aktuelle

beror på.. dottern visade sig vara känslig mot mjölk så hon fick ekogo. BVC brukar rekommendera mild havregröt.

lillangel skrev 2008-06-23 23:29:06 följande:
    vilken gröt köper ni?
    IRMA 0612 & HELGE 0801
  • aktuelle

"mild havregröt" är också skonsam mot magen :)

s0nia skrev 2008-06-23 23:33:24 följande:
    Jag har köpt nestles majsgröt som är från 4 månader. Tog den pga att pojken är yngre än 4 månader så jag tänkte den var bra för det var inge gluten och bra för känsliga magar.Men det kanske hade gått lika bra med havre gröten.
    IRMA 0612 & HELGE 0801
Svar på tråden En hel portion gröt, när?