Avslag från försäkringskassan - sjukskriven pga depression
Fick igår veta att FK ej godkänner min sjukskrivning. Är sjukskriven 100% pga depression. Är gravid, nu i v.32. Har sömnsvårigheter, vilket innebär att jag sover max 2 timmar i sträck per natt. Är orkeslös o håglös, har svårt att se positiva saker i tillvaron. Har varit halvtidssjukskriven till en början, från v. 27 o sedan den 29 maj är jag alltså heltidssjukskriven. FK godkänner varken halvtidssjukskrivningen eller heltidssjukskrivningen. Har under hela tiden haft problem med domningar i händerna, men detta står ej med i mina sjukintyg, inte heller mina sammandragningar.
Vet att jag har möjlighet att inkomma med kompletterande uppgifter o nya intyg, men läkaren som skrivit heltidsintyget jobbar tyvärr inte kvar. Har läst om kriterierna för att ha en depression/utmattningsdepression, jag uppfyller kraven på mer än 4 av punkterna. Vad kan jag göra? Kan jag kräva att läkaren på KK som jag kommer få träffa ska skriva ner detta i intyget? Känns verkligen som jag är helt beroende av hur bra läkaren kan uttrycka sig i skrift ang min sjukdom.