• Anonym (Vad göra?)

Avslag från försäkringskassan - sjukskriven pga depression

Fick igår veta att FK ej godkänner min sjukskrivning. Är sjukskriven 100% pga depression. Är gravid, nu i v.32. Har sömnsvårigheter, vilket innebär att jag sover max 2 timmar i sträck per natt. Är orkeslös o håglös, har svårt att se positiva saker i tillvaron. Har varit halvtidssjukskriven till en början, från v. 27 o sedan den 29 maj är jag alltså heltidssjukskriven. FK godkänner varken halvtidssjukskrivningen eller heltidssjukskrivningen. Har under hela tiden haft problem med domningar i händerna, men detta står ej med i mina sjukintyg, inte heller mina sammandragningar.

Vet att jag har möjlighet att inkomma med kompletterande uppgifter o nya intyg, men läkaren som skrivit heltidsintyget jobbar tyvärr inte kvar. Har läst om kriterierna för att ha en depression/utmattningsdepression, jag uppfyller kraven på mer än 4 av punkterna. Vad kan jag göra? Kan jag kräva att läkaren på KK som jag kommer få träffa ska skriva ner detta i intyget? Känns verkligen som jag är helt beroende av hur bra läkaren kan uttrycka sig i skrift ang min sjukdom.

• Svar på tråden Avslag från försäkringskassan - sjukskriven pga depression
  • Anonym

Går du hos läkaren på mvc?
    Jag blev sjukskriven i v 30 för sammandragningar. Så sa läkaren att godkänner försäkringskassan inte d så hör av dig så skriver jag om d så dom förstår

• The past is now

Anonym (Vad göra?) skrev 2008-06-24 07:13:25 följande:

Fick igår veta att FK ej godkänner min sjukskrivning. Är sjukskriven 100% pga depression. Är gravid, nu i v.32. Har sömnsvårigheter, vilket innebär att jag sover max 2 timmar i sträck per natt. Är orkeslös o håglös, har svårt att se positiva saker i tillvaron. Har varit halvtidssjukskriven till en början, från v. 27 o sedan den 29 maj är jag alltså heltidssjukskriven. FK godkänner varken halvtidssjukskrivningen eller heltidssjukskrivningen. Har under hela tiden haft problem med domningar i händerna, men detta står ej med i mina sjukintyg, inte heller mina sammandragningar. Vet att jag har möjlighet att inkomma med kompletterande uppgifter o nya intyg, men läkaren som skrivit heltidsintyget jobbar tyvärr inte kvar. Har läst om kriterierna för att ha en depression/utmattningsdepression, jag uppfyller kraven på mer än 4 av punkterna. Vad kan jag göra? Kan jag kräva att läkaren på KK som jag kommer få träffa ska skriva ner detta i intyget? Känns verkligen som jag är helt beroende av hur bra läkaren kan uttrycka sig i skrift ang min sjukdom.
    Det stämmer att du är helt beroende av hur läkare skriver dina sjukintyg. Se till att få med dina sammandragningar , domningarna samt sömnlösheten.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym skrev 2008-06-24 07:21:02 följande:
    Går du hos läkaren på mvc?Jag blev sjukskriven i v 30 för sammandragningar. Så sa läkaren att godkänner försäkringskassan inte d så hör av dig så skriver jag om d så dom förstår
    Nej, jag har blivit sjukskriven genom läkare på KK, via min BM. Första sjukintyget är det dessutom överläkaren på KK som skrivet... Har tidigare varit sjukskriven pga depression, från o till sista halvåret 2007, då godkände FK de första månaderna, sedan fick jag veta att de ej skulle godkänna efter 30 januari i år, (mitt sista sjukintyg gällde till det datumet), då skulle det behövas kompletterande uppgifter. Började alltså jobba 100% o har verkligen försökt kämpa på. De sjukintygen var skrivna av läkare på VC.
    Är ganska förvånad, men mest förtvivlad, över att de inte godkänt denna sjukskrivning, det står ganska utförligt vilka symptom jag har. Känner mig så jäkla maktlös...
  • Anonym (Vad göra?)
    The past is now skrev 2008-06-24 07:24:34 följande:
    Anonym (Vad göra?) skrev 2008-06-24 07:13:25 följande: Det stämmer att du är helt beroende av hur läkare skriver dina sjukintyg. Se till att få med dina sammandragningar , domningarna samt sömnlösheten.
    Men kan jag kräva att en läkare skriver på ett visst sätt? Ska jag diktera för honom eller henne? Hur gör man när man får sjukintyget i handen o känner sig "missnöjd" med sättet det är skrivet på?
  • Anonym

Ring å säg att du ej blev godkänd från försäkringskassan. Å att du vill ha nya intyg å berätta då allt . Så ska du se att d inte är några problem

• The past is now

Anonym (Vad göra?) skrev 2008-06-24 07:27:16 följande:

Men kan jag kräva att en läkare skriver på ett visst sätt? Ska jag diktera för honom eller henne? Hur gör man när man får sjukintyget i handen o känner sig "missnöjd" med sättet det är skrivet på?
    Jag fick mina sjukskrivningar godkända när jag var gravid. Jag vet inte hur du ska göra mer än att tala om för doktorn att det måste vara tydligt nästan överdrivet tydligt vad du lider av. Sen tror jag också att det beror på vilket arbete du har. Kan du jobba 2 timmar/dag så tror jag att de är nöjda tex..
  • Anonym (Vad göra?)
    The past is now skrev 2008-06-24 07:50:37 följande:
    Anonym (Vad göra?) skrev 2008-06-24 07:27:16 följande: Jag fick mina sjukskrivningar godkända när jag var gravid. Jag vet inte hur du ska göra mer än att tala om för doktorn att det måste vara tydligt nästan överdrivet tydligt vad du lider av. Sen tror jag också att det beror på vilket arbete du har. Kan du jobba 2 timmar/dag så tror jag att de är nöjda tex..
    Jag kommer definitivt kräva att läkaren ska vara övertydlig. Jag hade gärna velat jobba lite, men min arbetsgivare är snarare av den typen att de hellre stjälper än hjälper... Jag bor 5 mil från mitt jobb o de ville t ex att jag skulle jobba ca 3 timmar per dag i 6 dagar när jag var halvtidssjukskriven, dessutom bara kvällar... Har verkligen försökt få dem att förstå det orimliga i det hela, men det "finns inget de kan göra" som det heter... Jag känner att jag trampar vatten oavsett vad jag gör just nu...
  • Anonym (ej gravid)

Men vad motiverar dom sitt beslut på då? Eller vill dom du ska ta ut tidigare föräldraledighet? Prata med din läkare om det så vet nog han vad han ska skriva så du får vara sjukskriven.

• Tös

Vad står det i dina intyg idag?

ALLT måste stå med...o gärna lite övertydligt.

• filiduttan

har du någon åtgärd då som väntar? behandling av ngt slag? Man kan få nej om man inte "gör nått åt problemen" så att säga... tex kan det stå att du väntar på samtalsbehandling, eller väntar på att kunna få mediciner, väntar på remissvar från vuxenpsyk, väntar på KBT, osv osv osv.....

Svar på tråden Avslag från försäkringskassan - sjukskriven pga depression