• madelation

Men,,,grrr,vadrför blir poolvattnet gult?????

Har flyttat till vårt hus,,med tillhörande pool,,den är 5,5 m i diameter o lagom stor,,,
    Jag laddade upp med ph-stickor,ph-upp o ner,klor,algpräpare,,håv,,you name it....
    När killarna badat blir vattnet gult,,,!!!
    Ph är bra,,,dock behövdes lite mer klor,,jag fixar det,,o nu imorse när jag gick upp,,är det riktigt gult,,,mer än igår,,
    Vad gör jag för fel???

• Svar på tråden Men,,,grrr,vadrför blir poolvattnet gult?????
  • madelation

Ja,,,vi har egen brunn,,men vattnet va kristallklart i lördags,,o sen gulnade det...

• Ayya

Oki, kan vara så att ni har hög järnhalt i vattnet. Kan ta några dagar innan det syns på vattnet. Du får göra vattenprover och testa.

• Torparn

Vad har du för typ av pump och hur länge kör den? Behövs kanske ett filterbyte?

• Mams RA 80

Vi hade samma problem och det berodde på att vi hade järn i vattnet. Vattnet är kristallklart tills man har i klor, kloret gör så att det blir en reaktion och ju mer du anv filtret och inte anv för mycket klor så kommer vattnet bli precis lika fint igen. Det finns ju även flocknings medel som ska vara bra mot järn osv men vi har inte behövt använda det.

• Kidius

Är oxå nybliven poolägare. Undrar vart man köper teststickor, klorpuckar och dylikt? Dammsugare, håv och andra tillbehör finns men ej poolkemikalier.

Tacksam för svar!

• Mams RA 80

cheapy (eller hur det stavas) har ganska billigt klor annars finns det på maxi tex

• Pochahontas

Vi kör klorfritt. Syratabletter istället. Nu kan jag inte nåt om just det där järnet, men om kloret reagerar på det, så kan ni ju köra som vi istället.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Stella O
    Kidius skrev 2008-07-02 08:32:54 följande:
    Är oxå nybliven poolägare. Undrar vart man köper teststickor, klorpuckar och dylikt? Dammsugare, håv och andra tillbehör finns men ej poolkemikalier.Tacksam för svar!
    Många färgaffärer säljer klor och teststickor. Annars kan du ringa något större poolföretag och höra om de har återförsäljare i ditt område.

Vårt poolvatten har först varit grön och nu blivit vitt (lite som mjölk) - är det nån som vet hur man kan få bort det?
Svar på tråden Men,,,grrr,vadrför blir poolvattnet gult?????