• Älskar Julen

Hur länge håller egentligen en budgivning på hus på?

Vi var på visning förra söndagen den 15de på ett fritidshus och lade ett bud samma dag. Några dagar senare lade en annan person bud och vi bjöd genast över. Förvisso har det varit midsommar men mäklarna är väl aldrig lediga typ? mäklaren verkar långsam tycker jag. Dagarna går och inget händer han väntar väl bara på att fler ska visa intresse för att höja men nu tycker jag han borde avsluta eller vad tycker ni??

• Svar på tråden Hur länge håller egentligen en budgivning på hus på?
  • AnneSophie

Det beror delvis på vart i landet man bor. Här där jag bor nu tar en budgivning max en vecka, möjligtvis 1½ om det är ett väldigt speciellt objekt. Nu när vi kollar efter hus på andra sidan landet så visar det sig att budgivning där kan ta många många veckor. Helt galet och fruktansvääääärt seeeeegt.

Och mäklare är också lediga såklart, och har även andra objekt samtidigt. Sedan kan det vara säljarna, och inte mäklaren, som inte vill avsluta. Säljarna kanske inte har någon brådska och vill ha ut mer pengar.

Det ni kan göra är att fråga rakt ut varför det tar sådan tid.

It is a man's own mind, not his enemy, that lures him to evil ways.
  • Mirris

När kompisen köpte sitt hus så satte mäklaren (möjligtvis säljarna) en vecka som gräns.. hon fick ett sms efter några dagar där mäklaren meddelade att på onsdag eftermiddag så är budgivningen slut!

Men det är säkert olika på mäklare/säljare/var man bor/va det är för hus.. osv

• MTG

oftast inte mäklarna som är sega, de vill ju sälja objektet så fort som möjligt. när vi budade på vårt hus var de vi budade mot fruktansvärt sega. de väntat cirka 3-4 timmar mellan sina bud, medan vi ringde in på en gång. mäklaren sa rätt ut att han var irriterad på dem för att de drog ut på det så mycket.

• abnocto

Kan ju vara säljaren som vill ha ut mer och de bestämmer.

Svar på tråden Hur länge håller egentligen en budgivning på hus på?