• Hundkär

en 8 månaders hund kan väll inte vara aggressiv?

Jag känner ett par som har en hund som är 8månader som både bitat deras barn och gjort utfall mot dom.
    Inte kan väll en 8 månaders hund vara så aggressiv att man måste avliva den?
    Jag tänker mest att det måste bero på ägarna att dom inte kan tyda hundens "tonårs testningar".
    Att dom inte har visat hunden vem som är flock ledaren.
    Vad tycker ni?
    Inte är det väll omöjligt att få hunden att bli normal igen och sluta bitas?

• Svar på tråden en 8 månaders hund kan väll inte vara aggressiv?
  • oxytocin

Tror inte hunden är aggressiv. Den är ju bara ett barn (valp) än och testar förmodligen sina gränser.

• Pikku Enkeli

Såklart en åtta månadersvalp kan vara agressiv, varför skulle den inte kunna vara det? Om det är omöjligt att få bort eller inte beror ju på vad orsaken till beteendet är.

• Zarah Zofie

Vad är det för ras? Spontant tror jag att det är som du säger. Att de brustit i sitt ledarskap. Isf går det att rätta till om de bara har vett nog att göra det nu och konsekvent.

Jag vet ju inte hur situationerna har varit. Var han aggressiv i sitt kroppsspråk eller lekte han? Man måste ju lära sina hundar att det är skillnad på att leka med andra hundar och att leka med oss människor.

En annan följd fråga jag har är vad gjorde barnen som fick hunden att göra utfall och bitas????

Änglapojken Linus 8-00, Emilia 9-02, Hannes 4-07
  • Hundkär

dom är typ rädd för hunden och det känner ju hunden då blir det ju bara annu värre.

• Zantana83

Hunden e ju inte aggresiv i sig själv MEN om den inte har en husse matte som e LEDARE och visar TYDLIG regler för hunden så vet ju itne hunden iheller vad som e RÄTT och FEL.

Har tyvärr varit med för många gånger att ägaren inte klara av att vara ledare eller sätta regler och vara konsikvent utan tycker synd om hunden .

Dom människorna gör sin hund en stor otjänst och får en hund som blir osäker och förrvirad. Hunden måste ha en människa att se upp till och lyda hunden mår bra av det . Och när hunden väl blir osäker kommer aggrisiviteten.

MED DETTA MENAR JAG ABSOLUT INTE ATT MAN SAK SLÅ SIN HUND TILL LYDNAD UTAN LÄRA HUNDEN ENS REGLER PÅ ETT BRA SÄTT

• MaijaO

Aggresivitet är en medfödd egenskap som kan vara olika stark hos olika individer. så jag tror säkert att en 8 månaders valp kan vara aggressiv. Däremot så kan man ju som ägare under den första tiden antingen försöka att dämpa eller underblåsa hundens egna egenskaper och de kanske inte har varit tillräckligt duktiga på att försöka dämpa aggressiviteten hos denna hunden.
    Många, speciellt barnfamiljer, gör ofta dundermissar när de uppfostrar valpar med mycket skärpa.

• LabLover

Man kan även får en hund att agera till synes aggressivt genom att vara för sträng mot den. Det är omöjligt att veta varför valpen gör som den gör utan att ha träffat den i sin hemmiljö och verkligen analyserat hur den har det. Den kan även ha ont eller vara sjuk på något sätt.

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • Popi

Har den "bitit" eller "nafsat"?
    En hund som blir riktigt rädd biter, medan en hund som vill tampas nafsar, enkelt uttryckt. Ett nafs kan också vara en varning om ett kommande bett. Viktigt att man lär sig skilja på hundens övriga kroppsuttryck.
    Men har hunden bitit så har barnet omfattande skador... Därför blir det så fel när folk säger att en hund bitit o. det resulterat i blåmärke el. rispor.
    8 månader är en "typisk" ålder för hundens könshormoner att visa sig i sättet, viljan att dominera, att vilja visa sig. Föräldrarna har ansvaret att forma sin hund till den hund de vill ha. Har man problem vid 8 månader så måste man söka hjälp el. omplacera hunden... det är som sagt inte hundens fel hur den beter sig.

• Josefine 85

Det behöver inte bara vara fel i uppfostran, det kan vara så att hunden har ont tex växtvärk.
    Det finns hundar som blir aggressiva till följd av smärta

• Pikaur

Min instruktör hade en rottiskille som var 7-9 månader när han första gången gjorde markering mot en av döttrarna som han växt upp tillsammans med. Han hade aldrig visat tendenserna innan och var van vid deras bägge döttrar. Han blottade tänderna, sänkte huvudet och reste raggen mot dottern när hon kom hem från skolan, och efter att ha övervägt att skjuta honom så är han nu omplacerad till en tjej i SKara utan barn och som har stenkoll på honom. Vilket fungerar bra. Så nog kan de bli aggressiva alltid.

Svar på tråden en 8 månaders hund kan väll inte vara aggressiv?