• Krillan9

Trött hela tiden, gravid i vecka 27

Hej hej
    Var hos barnmorskan förra veckan och är nu sjukskriven för utmattning och trötthet. Har varit så galet trött i stort sett hela graviditeten ( förutom i vecka 23-25 ) och har i stort sett bara jobbat och sovit. Hann knappast hem efter jobbet på dagarna innan jag somnade.
    Nu är jag iaf sjukskriven, till att börja med denna vecka.
    Sover minst 14 timmar per dygn nu och vilar resten. Är ju helt galet. Ska träffa en läkare på torsdag så får vi se om jag ska vara hemma längre eller om jag kanske kan gå ner lite i tid på jobbet. Jag har inte brist på något. Är det någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Trött hela tiden, gravid i vecka 27
  • LittleMissN

Hallå där! :)

Jo, jag känner allt igen mig! Visst jag är inte totalt orkeslös men jag har långt ifrån den energin jag skulle vilja ha haft! Små pysslar en stund i hemmet sen måste jag lägga mig på soffan en stund och vila, för jag blir sjukt trött.

Bebisen i magen är en mycket livlig bebis både natt och dag och jag sover oroligt om nätterna kanske därför man är lite mer trött.

Sedan lider ju faktiskt graviditeten mot sitt slut och det är normalt att bli tröttare inför förlossningen så att man orkar med den.

Jag har heller ingen brist på något, har bra blodvärde annars brukar det ju vara det första man lägger en hint om.

Orkar jobba lite emellanåt men då krävs det att jag sover ordentligt och lyssnar på min kropp. Säger kroppen ifrån, då får jag också göra det.

Allt gör jag i min egna takt i den mån jag orkar! Har tidiga och onda sd samt mensliknande smärtor i rygg och nedre delen av magen därav extra viktigt att ta det lugnt!

Lycka till!

Mvh Nath

• Krillan9

Vilken vecka är du i??
    Själv är jag bara i vecka 27 så jag har ju en bit kvar....

Min bäbis är också jätte pigg. Full fart hela tiden.
    Har verkligen lärt mig att lyssna på min kropp och ta det lugnt när kroppen säger ifrån.

Lycka till du med :)

• LittleMissN

Jag är i v.27+1 alltså gått in i graviditetsvecka 28.

Jo, det är en bit kvar men samtidigt har vi kommit över hälften och det är normalt att bli trött vid den här tiden, kroppen förbereder sig mer mentalt och fysiskt än vad vi kan tänka oss. Det är full rulle i huvet på oss när vi sover, resluterar i orolig sömn och man blir aldrig riktigt utvilad.

Ja, precis, här med! Märker att ju mer jag tillåter mig till att vila desto mer orkar jag med att göra, då känns ingenting som "måsten" och det blir också roligare att göra dem. ;)

Annars har jag bara kört som en ångvält och inte riktigt fattat att jag är gravid, jag har bara svarat dem som påpekat att jag faktiskt väntar barn att - "jag är gravid, inte handikappad".

Nu är jag bara tacksam att jag dragit ner tempot för jag är verkligen helt slut.

Mvh Nath

• kajsaliten

här har ni en till blivande mamma, är i v 29+4, som är som en zombie...sååå trött o slö. inte van alls vid att vara så här, brukar vara en typ som gör tusen saker samtidigt! men nu...vill mest ligga i soffan o slöa.
    är sjukskriven på heltid sedan v 24+3 pga smärtsamma o många sammandragningar, ska vila mycket o ta det lugnt - det tog mej 3 v efter det att kämpa att lära mej ta det lugnt, sedan slog det över o blev såhär; är så himla trött o slö o orkar ingenting!!
    det är svårt att inte röra på sej samtidigt; har varit en vältränad tjej med bra kondis o med en kropp som jag trivts i, men nu däremot...suck.

• Krillan9

Vet precis vad du menar. Innan jag vart gravid hängde jag på gymmet fem dagar i veckan och promenerade massor och höll verkligen igång. Nu orkar jag knappt gå ut och ta en promenad.
    Det jobbigaste tycker jag nästan är omställningen. Från att ha varit så oerhört aktiv till att bara ligga still. Känner mig nästan lite fånig, är ju "bara" trötthet.

Håller verkligen med dig Nath, huvudet är ju full av tankar och funderingar. En stor del av tröttheten beror säkert på det.

Fick dessutom missfall i december förra året och i denna graviditet har jag haft två mindre blödningar ( som inte var nått farligt ) men det är efter den första som min trötthet kom tillbaka. Hänger säkert ihop....

• Bedazed

Åh, va skönt att höra att d inte bara e jag som e trött.
    Orkar inte göra nåt o gör jag nåt så ligger jag resten av dagen i en dvala som vägrar släppa.

Sover oroligt på natten me o springer på toa.

Jag är i vecka 27+4.

• kajsaliten
    Krillan9 skrev 2008-06-24 12:59:50 följande:
    Vet precis vad du menar. Innan jag vart gravid hängde jag på gymmet fem dagar i veckan och promenerade massor och höll verkligen igång. Nu orkar jag knappt gå ut och ta en promenad. Det jobbigaste tycker jag nästan är omställningen. Från att ha varit så oerhört aktiv till att bara ligga still. Känner mig nästan lite fånig, är ju "bara" trötthet. Håller verkligen med dig Nath, huvudet är ju full av tankar och funderingar. En stor del av tröttheten beror säkert på det. Fick dessutom missfall i december förra året och i denna graviditet har jag haft två mindre blödningar ( som inte var nått farligt ) men det är efter den första som min trötthet kom tillbaka. Hänger säkert ihop....
    ja det tror jag säkert att det gör, hänger ihop på nåt sätt. o visst är det omställningen som är jobbigast! jag minns hur jag precis när jag fått veta att jag var gravid tänkte mej själv som en aktiv blivande mamma, smal med bara en kula på magen, en som tränade jobbade in i det sista mm mm...o så sitter jag här nu, med kilon som samlats lite överallt, en förlamande trötthet, ryggont, sammandragningar mm mm! det är nästan så att man måste skratta åt det hela eller hur?!
    det är väl kroppens sätt att tala om för oss att nu minsann måste vi varva ner o förbereda oss på det fantastiska som ska hända; att bli mammor!
  • kajsaliten
    LittleMissN skrev 2008-06-24 11:44:42 följande:
    Jag är i v.27+1 alltså gått in i graviditetsvecka 28.Jo, det är en bit kvar men samtidigt har vi kommit över hälften och det är normalt att bli trött vid den här tiden, kroppen förbereder sig mer mentalt och fysiskt än vad vi kan tänka oss. Det är full rulle i huvet på oss när vi sover, resluterar i orolig sömn och man blir aldrig riktigt utvilad.Ja, precis, här med! Märker att ju mer jag tillåter mig till att vila desto mer orkar jag med att göra, då känns ingenting som "måsten" och det blir också roligare att göra dem. ;)Annars har jag bara kört som en ångvält och inte riktigt fattat att jag är gravid, jag har bara svarat dem som påpekat att jag faktiskt väntar barn att - "jag är gravid, inte handikappad".Nu är jag bara tacksam att jag dragit ner tempot för jag är verkligen helt slut.Mvh Nath
    jadu, jag har också sagt som du: "jag är inte sjuk, jag är bara gravid, jag är inte handikappad" - sedan, när jag fick sammandragningar o var tvungen att åka till förlossningen akut, insåg jag att även om jag inte är sjuk så är faktiskt inte graviditet nåt normaltillstånd utan det är en tid då otroligt mycket händer i våra kroppar. min barnmorska är helt underbar, hon sa att jag skulle bli sjukskriven (det var liksom inte nåt snack om det hela) o att jag ska VILA o inte stressa framför allt. det var nog hon som fick mej att känna att det är helt acceptabelt att vara trött o att alla graviditeter inte är rosenskimrande. tack vare henne, o tack vare min sambo, känns det faktiskt bättre nu trots att jag är uttråkad sjukskriven o tröööött!!
  • Krillan9

Vad skönt att höra att det finns fler :)
    För jag tänkte precis likadant. Oj vad jag skulle fortsätta träna och leva mitt liv som vanligt. Men tji fick jag. Men jag känner att så länge lill*n i magen mår bra så är jag lycklig.

Bra att du har en så bra barnmorska. Min sa precis likadant, var liksom inget snack om saken. Jag hade tänkt föreslå att gå ner i tid men för henne var det helt givet att jag skulle vara hemma och bara vila och sova.
    Visst känner man sig mycket mer normal då??

• LittleMissN

Hej tjejer!

Åh, precis nyvaken efter att ha sovit en stund på soffan... Var så trött att jag var tvungen att få lite skönhetssömn till! ;)

Förstår er allesammans, var också mycket aktiv av mig före graviditeten, det är väl därför vi har svårt att ta vara på den här tiden, svårt att hitta rosenskimmret och svårt för att bara vara! :P

Ja, jag har också haft Mf tidigare men då var det inga planerade graviditeter, den här graviditeten är både oplanerad och planerad men mycket välkommen och efterlängtad! ;)

Kajsaliten -
    Då är vi två med onda sammandragningar, har också fått "lära" mig att ta det lugnt, tur jag har som jobbar ihop med en neonatalbarnsköterska. Hon springer efter mig på jobbet och ser till att jag absolut inte lyfter tugnt, inte stressar och framför allt, tar det lugnt och gör det mesta i min egen takt.
    Tur att det är hyfsat lugnt på ålderdomshem. :)

Hur går det för dig med sammandragningarna nu? Har det blivit bättre eller har du fortfarande lika ont?
    Jag har dem titt som tätt och mensvärken kommer och går i ryggen...

Bedazed
    Här är vi fler som tankarna yr som yrväder i huvet, orolig sömn, otroligt trötta och springer på toa ofta! haha :P

Nu ska jag små greja lite här hemma en stund och laga middag om en stund!

Kram på er!

Svar på tråden Trött hela tiden, gravid i vecka 27