• Juno

Hur talar ni med era barn om onani?

Som rubriken lyder...

Vad säger ni till barnet om han eller hon onanerar?

Jag har sagt till våra flickor att man får göra det när man är ensam, inte när andra ser på. Min man tycker att jag är allt för liberal i frågan och vill helst att vi ska säga att så får man inte göra.

• Svar på tråden Hur talar ni med era barn om onani?
  • viseversa

varför tycker han att ni ska göra det till något fult som man inte får göra!? Låter ju helt galet tycker jag! Nej jag tycker du gör rätt som säger att det är något man gör privat när man är ensam.Det är nartuligt att barn onanerar och det ska dom inte känna sig dåliga för.

• Challe N

Har inte behövt säga nåt om det alls ännu, men jag skulle absolut inte säga att man inte får göra det, utan som du att man får göra det när man är ensam.

Min mellantjej sitter ibland och pillar på snippan mer i "nyfikenhets syfte", men nångång har hon haft vassa naglar och det har blivit lite sårigt så vi har sagt att hon får ara lite försiktig så det inte gör ont.

• Mizuki

-Varför- skulle man inte få göra det?! Vad hemskt att påstå att barnet inte har rätt till sin egen kropp!
    Vi säger åt henne att det är jättebra att hon tycker att det är mysigt, men att om hon vill pilla så får hon gå undan lite för vi vill inte se.

• Magrat

Jag har inte sagt något konkret ännu, för det har inte kommit upp.
    Någon gång har jag sett att hon pillat lite vid matbordet och då har jag bara konstaterat vid matbordet ska man inte peta sig i snippan, likaväl som man inte petar sig i näsan eller öronen då.

Annars är det väl rätt bra att be dem göra det i enrum. Det är ju något som är privat, men det är absolut inte fult eller skamligt! Att säga att man inte får ta på sig själv kommer lätt bli en grund för oro och skam för sig själv och sin egen kropp. Gå inte den vägen!

• astalacasta

Jag tycker att du säger helt rätt, att det är något som man kan göra när man är ensam, för det är något som man gör för sin egen skull och som ingen annan behöver se.

Min fantastiska mamma var helt underbar när det gäller att prata om onani, och jag kommer definitivt att försöka efterlikna henne på den punkten. När jag var i mellanstadieåldern så pratade hon om att onani kan vara väldigt bra för att lära känna sin kropp och att det är något som är viktigt för att veta hur man själv funkar, vilket är bra sedan när man vill kunna känna sig trygg med en partner. För mig har det betytt enormt mycket att mamma pratade såpass öppet om onani och sex.

• Impertiff

astalacasta skrev 2008-06-29 00:12:29 följande:

Jag tycker att du säger helt rätt, att det är något som man kan göra när man är ensam, för det är något som man gör för sin egen skull och som ingen annan behöver se.Min fantastiska mamma var helt underbar när det gäller att prata om onani, och jag kommer definitivt att försöka efterlikna henne på den punkten. När jag var i mellanstadieåldern så pratade hon om att onani kan vara väldigt bra för att lära känna sin kropp och att det är något som är viktigt för att veta hur man själv funkar, vilket är bra sedan när man vill kunna känna sig trygg med en partner. För mig har det betytt enormt mycket att mamma pratade såpass öppet om onani och sex.
    Min mamma pratade inte så öppet om onani. Men jag hade nog velat det... eller att jag skulle fått informationen när jag var äldre från någon annan.
    Jag har både stora och små barn hemma, men vet inte hur/vad jag ska göra med stora barnen. Det känns som att jag skulle tränga mig på om jag skulle prata med dem nu (13 snart och 14,5).
    Men lilltjejen brukar jag säga till att hon ska pilla på snippan i enskildhet när det sker.
  • isa05

Satt en dag och lyssnade på radion där temat var om varför vi kvinnor upplever stora kroppsliga komplex och detta förklarade man med att vi kvinnor blir upplärda fr barnsben med att känna skam just för att vuxna försöker tillrättavisa barnen med just onani. Också att onani är en naturlig upplevelse för barn som bör uppmuntras istället för att förbjudas. Tycker att du hanterar situationen på ett riktigt sätt.

Svar på tråden Hur talar ni med era barn om onani?