• Lillalola

Inga bra mammajeans. Anlita sömerska för att sy om vanliga?

Jag bor i en stad i Södra Norrland. Är så less på att det finns så dåligt utbud av mammakläder. Det som finns är H&M, Lindex o Polarn&Pyret. Nu är det ju väldigt bra mode med stora tunikor, långa tröjor o linnen osv, så då kan man ju lätt köpa "vanliga" kläder. Men sköna mammabyxor är ju aldrig fel, speciellt inte några snygga o sköna jeans. Men jag hittar inga bra! Önskar att jag vore lite haj på att sy och att jag ägde en symaskin så kanske man skulle kunna sy om några gamla favvo jeans...

Så till frågan: Är det någon som har anlitat en sömmerska till detta, eller som har sytt själv? Vad kostar det att anlita en sömmerska att sy om ett par vanliga jeans till mammajans? Tips o idéer mottages tacksamt!

• Svar på tråden Inga bra mammajeans. Anlita sömerska för att sy om vanliga?
  • Tezzan1981

lindex jeans är ju görbra!!

men om du vill slippa arbete så ta bara dina gamla jeans och använd ett sånt bellybälte eller vad det heter. man sätter det i gylföppningen. då kan du ha dina vanliga jeans

• Nikas

Tycker Lindez jeans är skitdåliga. Deras muddar på brallor är jättetjocka.

Jag köpte mina jeans på www.4mom.se

Dock är de sen några månader för tajta uppe vid magen.

Har sen några månader endast använt tunikor, klänningar, mina gravidshorts från H&M som är skitsnygga och sjukt sköna, och 2 kjolar, en av dem gravidkjol från H&M den med.

• En till gul

Jag har lånat jeans av en kompis som lämnade in sina favoriter till en sömmerska. Det blev mycket bra, tror inte det var så dyrt.
    Jag dammsög marknaden innan och hittade inte några fina mammajeans. Det är ju inte så att man helt plötsligt får en annan jeanssmak bara för att man är gravid. Jag har undvikit mammakläder överhuvudtaget.

• MrsZ

Jag använder nästan inga mammakläder alls. Tror inte de som designat kläderna någon gång varit gravid...
    Använder mina vanliga jeans men knäpper dem inte. Ett gummiband runt knapp och ett långt linne fixar det hela.
    I övrigt använder jag mjuka byxor. Tex träningsbyxor eller byxor i annat material än jeans. Det finns snygga träningsbyxor. Eller enkla svarta som ser ut som vanliga byxor.

• Lillalola

Tack alla för tipsen!

Vanliga jenas med gummiband har jag testat och det känns inget skönt alls. Kanske ska testa ett bellybälte ändå.. Kul att höra "En till gul" att det verkar funka att lämna in till en sömmerska. Ska ringa runt o kolla!

• Sebbe Snutt

Jag har köpt mina jeans på HM, de tycker jag funkar bra. Har köpt alla mammabyxor där. Lindex har bäst toppar tycker jag. Polarn har inget jag vill ha.

Måste bara få tillägga att jag tycker att utbudet på mammakläder är alldelens för litet, gräsligt trist och konstigt.

Vem vill ha tjocka jeans och jeanskjolar på sommaren? Det finns ju inga fina mammaklänningar eller kjolar?!? (gillar inte shorts... vilket det inte heller finns någon större tillgång på).

Är verkligen less på "klädjättarna" som inte tar denna marknad på allvar.

Ha det bra och lycka till med magarna i sommarvärmen!

• Lillalola

Nu har jag ringt till en sömmerska här i stan och hon kunde sy om ett par jeans till mammajeans för ca 100 kr. Kan ju vara värt det med tanke på att mina gamla jeans kommer jag nog aldrig få på mig igen ändå efter graviditeten (har inte kommit i dom ännu efter den förra).

Nu vet jag ju inte hur slutresultatet kommer bli, men det kanske är ett tips till er andra som också har problem att hitta snygga/bra jeans.

• Linjo82

Jag tycker jeansen på HM är jättesköna. Passar mig perfekt!

• Rilles Tilda

Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra mammabyxor. Har kollat efter jeans... Men eftersom jag bara har storlek 34 eller kan det heta 26/27 så finns det inga. På 4mom köpte jag ett par slimfit jeans i minsta storleken som finns, men även de satt helt pösigt. Skickade tillbaka...

Så min lösning har varit att ha översta knappen uppknäppt på mina vanliga jeans, de som var lite för stora innan jag blev gravid och använda bälte utan hål, kanske det kallas "armybälte"??

Även små smala tjejer blir gravida!! Någon som vet ett märke eller affär som säljer små "mammabyxor"??

• milimina

kappahl har ett litet sortiment mammabyxor (oftast undangömt i nåt hörn så man får fråga efter dem!) och de har varit överlägset både snyggast och skönast av alla de jag hittat! har du kappahl i stan (gävle måste det väl ändå vara för pop finns typ inte nån annanstans i södra norrland sist jag kollade ), gå in o fråga efter mammabyxor. förhoppningsvis har de kvar sitt lilla men tokbra sortiment!

• Twinkiie

Har du testat H&M's byxor? Ser förjävliga ut när de hänger där men på sitter dom skit snyggt! Har iaf ett par jeans och ett par svarta stuprör därifrån o har gått upp 30 kg o kan fortfarande ha dom nu i v 40+5 :) Bara ett tips, lätt att bara se hur fula de ser ut och gå vidare .. Lycka till :)

• cgcg

Jag köpte olika magband och hade mellan dom vanliga byxorna och tröjan. Fant inga mammabyxor som passade, och bellybelt blev inte snyggt, men magbanden som finns i masse olika färger och storlekar gillade jag.

• Bambusa

jag klöpp av linningen på ett par jeans och sydde på mudd, blev kanon, mudden är lite stor än, men man lär ju ha att växa i med... de hela kostade mig kanske 50kronor, tog två timmar tror ja, då har ja inte sytt så mkt innan.... ja köpte mudden på ohlssons tyger i gävle, tunn och skön!

Svar på tråden Inga bra mammajeans. Anlita sömerska för att sy om vanliga?