• sofie27

någon som haft barn med nässelfeber??snabba svar tack.

hur börjar de? varför får dom de? hur se de ut? skulle gärna vilja se lite bilder...

• Svar på tråden någon som haft barn med nässelfeber??snabba svar tack.
  • Lily38

jag vet inte om min son hade allergisk reaktion el nässelfeber (kanske är samma sak?) men hans började m klåda i öronen, magsmärtor o rödflammig kring stjärten o magen o en bit ner på låren, han hade även ca 38 graders feber. Utslagen kliade o flyttade på sig. Han fick tavegyl mot klådan o det blev bra på ca 3 dagar.
    Hittade detta på nätet:
    Särskilt barn drabbas relativt ofta av upprepade utbrott av nässelutslag på ett större eller mindre område av kroppen. I de fall då det finns en orsak är det ofta allergiska svar på födoämnen eller lätta infektioner. Hudkontakt med vissa växter som finns där barnet lekt kan även ge nässelutslag. Oftast kan man inte hitta orsaken.

• sofie27

okej...han har ju precis varit sjuk med 40 graders fenber..detta kom igår men då ingen feber...han har mjölk,ägg och soja allergi

• Jaylin

Min dotter får ofta nässelutslag (vet inte om det är samma som nässelfeber?), speciellt under sommaren när hon blir varm.

Det är stora röda områden på kroppen som ser "bulliga" ut och kliar jättemycket. De flyttar på sig, dvs kan sitta på benen på morgonen och sedan försvinner de för att dyka upp på ryggen etc.

När hon var mindre fick hon Tavegyl, men nu har läkarna (äntligen) kommit fram till att hon har "atopisk" hud, dvs att huden reagerar starkt på värme eller kyla, så nu får hon riktig allergimedicin i tablettform.

Det bästa vid nässelutslagen var att hålla henne sval (man kan också smörja in lite med kylbalsam, kylande after-sun eller kylskåpskallt potatismjöl) samt ge Tavegyl eller annan allergimedicin som minskar klåda.

Det är inte farligt så länge det inte täcker för stora delar av kroppen. Men om det inte försvinner eller om det kommer tillbaka tycker jag att du ska uppsöka läkare. Tavegyl behöver man recept för tror jag.

Svar på tråden någon som haft barn med nässelfeber??snabba svar tack.