• Jojo7777

IKEAs sängkläder bara för deras egna täcken?

Vi har en spjälsäng som vi fått, med ungefär samma mått som IKEAs. Nu tänkte vi köpa nytt täcke och kuddar från IKEA så man får nåt som känns nytt och fräscht. Det jag undrar över är om det bara är Ikeas sängkläder som passar till?
    Jag menar, man kanske hittar nåt fint påslakan och örngott nån annanstans, men passar dom då till Ikeas täcke och kuddar?
    Vad har ni för erfarenheter kring detta?

• Svar på tråden IKEAs sängkläder bara för deras egna täcken?
  • kanaan

Det borde det inte göra, de vuxna sängkläderna passar ju till andra täcken och kuddar så därför borde detsamma gälla barntäcken/kuddar.

• Panna82

Ikeas täcke och kuddar passar till andra sängkläder. Vi köpte några från Barnens Hus och det gick bra. Men kolla måttet på sängkläderna innna du köper.

• Hanah

Det var så förut, att sängkläder till spjälsängar bara passade till IKEAs egna täcken, men de har gjort om måtten nu till standard. Men vi köpte ett påslakan på rea för ett tag sen, o det var visst med de gamla måtten. Men de nya ska vara standard.

• Trileia

Täckena har alltid funkat, det är kuddfodralen det kan bli knepigt med. FÖr det finns kv

• Trileia

Jaha.. och halva inlägget försvann.

Det finns kvadratiska och det finns rektangulära kuddfodral. Man får kolla upp innan man köper så man får till rätt sorts kudde.

• Lillymarleen

Jag har en vanlig säng från IKEA och även överkastet, jag har hittils inte hittat sängkläder efter sängmåttet eller överkastet. Så alla mina sängkläder har jag fått köpa i Ikea, dumt tycker jag.

• Jojo7777

Ok, tack för snabba svar. Så det borde inte vara några problem då. Ska kolla det där med mått på kudden.
    Kanaan: Jag har tvärtom erfarenheter av att vuxna sängkläder inte passar andra täcken osv. Vi har täcke från jysk till vår 160 säng, och det finns inga på Ikea som passar till den

• Lillymarleen
    Jojo7777 skrev 2008-06-24 14:13:03 följande:
    Ok, tack för snabba svar. Så det borde inte vara några problem då. Ska kolla det där med mått på kudden.Kanaan: Jag har tvärtom erfarenheter av att vuxna sängkläder inte passar andra täcken osv. Vi har täcke från jysk till vår 160 säng, och det finns inga på Ikea som passar till den
    Ja precis, jag pratar också om vuxna sängöverkast, fast mina är köpta på ikea och jag hittar inte sedan själva sängkläderna i dessa mått! TRÅKIGT är det.
  • Limja

Jag köpte mitt första ikeaspjälsängspåslakan för ett tag sen (ca 3 mån). Hade inte reflekterat över att det inte skulle passa, men det gör det inte! Har ett normaltäcke i spjälsängen (100x130 cm tror jag). Vet inte hurdana mått ikealakanet har men det stämmer inte på något håll, så hela täcket blir knöligt och åker ut nertill. Kuddfordalet verkar passa men är väldigt snedsytt. Det är sista gången jag köper barnpåslakan på ikea kan jag säga!

• Trileia

Oj då.. verkar som att det är jag som har haft tur med de sängkläder jag har handlat ser jag..

Annars kan du ju göra som vi också gjorde.. sy egna

• Nikas

Finns inga standardmåt på spädislakanen iallafall. Köpte Rätt Starts täcke och kudde och har köpt påslakanset från IKEA och det funkar inte. Ska idag lämna tillbaka täcke+kudde och hämta ut mina täcke/kudde från NG-baby som kommit från www.1klass.se

• Hanah
    Nikas skrev 2008-06-24 14:32:43 följande:
    Finns inga standardmåt på spädislakanen iallafall. Köpte Rätt Starts täcke och kudde och har köpt påslakanset från IKEA och det funkar inte. Ska idag lämna tillbaka täcke+kudde och hämta ut mina täcke/kudde från NG-baby som kommit från www.1klass.se
    Mitt täcke o kudde från Rätt Start passar iaf ihop med IKEA:s påslakanset
  • Lattebebbe

tycker att allt jag köpt har olika storlekar,, blir galen :S

• LindaBell

En del säger ju att man inte ska ha täcke på barnet förrän vid 12 mån? Att det är bättre med gallerfilt? Jag hade tänkt köpa IKEAS täcke och några fina påslakan till därifrån, men om man inte kan börja använda de från 1 år?? Rätt start rekommenderar att man kanske har vagntäcket även i sängen för att undvika att täcket blir för stort och barnet virar in sig??

• Limja

Jag tycker det är tokigt att säga generellt att lilla bebisen inte ska ha täcke. När vår första föddes i december och vi inte hade så varmt i huset var det självklart med pyamas och täcke. Annars skulle han ha varit jättekall, och då sov han ändå mellan oss i dubbelsängen. Men det var förstås vagga/vagnstorlek på täcket, som man inte kan vira in sig i.

Svar på tråden IKEAs sängkläder bara för deras egna täcken?