• Anonym (undrar)

Samhällstjänst?

hej vad kan min man få för sorts arbetsuppgifter när han dömts till samhällstjänst 75 timmar?
    är det EFTER ordinarie arbetstid eller måste han avstå från sitt vanliga jobb? undrar mest av ekonomiska skäl.

• Svar på tråden Samhällstjänst?
  • Anonym (undrar)

kan tillägga att han gjort något korkat... men varför ska jag drabbas av hans uteblivna inkomst isåfall? kan jag isåfall få någon ekonomisk ersättning? jag jobbar heltid och har en valig lön, men vi har 2 barn och en hög hyra.

• Intelligenti pauca
    Anonym (undrar) skrev 2008-06-24 14:46:52 följande:
    kan tillägga att han gjort något korkat... men varför ska jag drabbas av hans uteblivna inkomst isåfall? kan jag isåfall få någon ekonomisk ersättning? jag jobbar heltid och har en valig lön, men vi har 2 barn och en hög hyra.
    Klart att det känns vårt för dig.Men har han gjort något olagligt så måste det ju kännas.
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Anonym (undrar)

men vad kan han få för arbetsuppgifter och tider? nyfiken...

• Anonym

Min sambo fick jobba i kyrkan och det var på helger eller efter arbetstid!!!

• Intelligenti pauca
    Anonym (undrar) skrev 2008-06-24 15:56:54 följande:
    men vad kan han få för arbetsuppgifter och tider? nyfiken...
    Det kan du väl kanske få reda på av de som utdömde straffet?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Anonym

Samhällstjänst utförs efter ordinarie arbetstid efter ett i förväg utarbetat schema.

• Anonym (undrar)

tack för era svar!
    i domen som kom igår stod det att han fick mer information när domen vunnit laga kraft, dvs när överklagande-tiden är över.

• mittenavapril

Se det som positivt att han fått samhällstjänst! Samhällstjänst är ett straff som utdelas då brottets straffvärde hamnar på fängelse, domaren har alltså bedömt att han skall dömas till fängelse, men har varit "snäll" och omvandlat fängelsestraffet till samhällstjänst. Om han fick 75 timmar så är det detsamma som 2 mån fängelse. Inse den inkomst han skulle ha tappat om han ist fick avtjäna de månaderna bakom lås och bom.

• Anonym (Martina)

jag har fått intrycket av att det inte är så hård koll på samhällstjänsten idag och att man får välja ganska fritt vars man ska jobba. (Inte i min stad iallafall). Mannen som misshandlade min mor och gjorde så vi fick gömma oss och krypa under fönstrena på kvällarna(han stod ute och sa att han skulle slå ihäl oss) fick samhällstjänst, fastän mor min var helt blåslagen och han försökte strypa henne. Gissa vars han fick jobba på eftermiddagarna?

1:a stället: På min skolgård och städade
    2:a stället: På stallet där jag hade min häst, han lagade hagar och div. saker i på stallplanen.

Detta kanske inte var mkt till svar på dina frågor men jag vill komma fram till att det borde vara ganska lätt att välja själv/påverka övervakarn om vars man vill vara. Tiderna är väl som de innan sagt, på kväll och eftermiddagen.

• Brittan

Din man kan kontakt företag som han vill göra samhällstjänst hos. Vi brukar ta emot samhällstjänstare på mitt jobb och de har kommit till mitt arbete och pratat med cheferna. Deras scheman har legat utanför deras ordinarie arbetstid.

• Anonym
    Brittan skrev 2008-07-04 14:56:27 följande:
    Din man kan kontakt företag som han vill göra samhällstjänst hos. Vi brukar ta emot samhällstjänstare på mitt jobb och de har kommit till mitt arbete och pratat med cheferna. Deras scheman har legat utanför deras ordinarie arbetstid.
    Om jag inte minns helt fel så ska sammhällstjänst utföras hos en ideell förening, kommunen, eller staten.
    Tror INTE att man får användas som gratis arbetskraft hos privata företagare.
    SAMHÄLLSTJÄNST = Betala tillbaka sin skuld till samhället genom att göra samhällsnytta. Alltså inte att hjälpa en företagare tjäna pengar.
Svar på tråden Samhällstjänst?