Hur gör man rent ugnen...
.. när det är fullt med fastbränt förkålnat bröd på bottnen? Kan man ta svinto, eller förstör man beläggningen då?
.. när det är fullt med fastbränt förkålnat bröd på bottnen? Kan man ta svinto, eller förstör man beläggningen då?
Såpa brukar jag använda eller flytande galltvål om det är riktigt illa.
Blanda med vatten och spraya på, sätt på ugnen och låt det "bränna på" några minuter. Torka med trasa eller svamp - svinto vet jag inte - är inte risken att man repar beläggningen?
Haha, jag håller precis på och storstädar mitt kök.
Jag har skrubbat luckor, golv, lister, ovan på skåpen, bakom spisen, bakom kyl och frys, i alla skåp och diskbänk och diskmaskin.
Vilket jobb! Och i den här värmen, puh!
Svinto funkar fint ugnen är inte så känslig innuti oftast.
Ska testa galltvål då, och om det inte duger så testar jag väl svinto. Tack!
Vilken värme är lagom? 100? 150?
En plåt längst ner med 2 liter vatten låt stå länge, vattnet skall ånga bort skiten. Det sista tar man med trasan.
Är det en självrengörande ugn så använd inga medel. Emaljen förstörs. GÄller även ugnar med katalys- eller pyrolysemalj.
Helst skall man undvika att skrapa emaljen, alltså ingen svinto eller slipande rengöringsmedel. Skadar man emaljen blir konsekvensen att smutsen inte går att få bort.
En plåt med vatten funkar inte på katalysemalj.
Knytets mamma skrev 2008-06-24 22:45:45 följande:
Knytets mamma skrev 2008-06-24 22:49:40 följande:
Mr Muscle ugnsspray fungerar kanon tycker jag
fasiken vad glad jag blir över min ugn som "städar" sig själv...=)
min är suverän...man bara sätter på en hög värme som bränner bort allt! Snabbt och smidigt...och mer miljövänligt då du inte använder några kemikalier.....
prova att skura med sockerbitar( det går åt en del) men prova