• Paulisa

God och rolig mat till grillfest

Vi har bjudit vännerna (ca 20-25 stycken)på grillfest i mitten av juli och jag sitter nu och försöker få ihop en god buffé där alla ska hitta något de gillar. Jag har lite idéer, men skulle gärna höra vad ni tycker om maten. Vad är bra/dåligt? Tråkigt? Förslag på goda rätter?

Så här har jag tänkt mig det hela:

"Försnacks"
    Bål (vaniljvodka, rabarbersaft, sockerdricka, is)
    Tandpetssnittar: en variant med feta och vattenmelon, en med päron och mögelost samt en med vindruva och brieost

Grillbuffé (tanken är ett bord med tillbehör och ett bord med sådant som ska grillas. Alla grillar det de själva vill ha)

Att grilla:
    Laxspett marinerade med lax och chili
    Minikycklingspett marinerade med olivolja, citron, rosmarin och vitlök
    Minikycklingspett med indisk kryddning
    Korvspett (tre olika sorters kryddad korv såsom choritzo i bitar)
    Fläskfiléspett (här är jag lite osäker på marinad) Förslag?

Tanken är att det ska vara saker som är enkelt och går relativt snabbt att grilla. Eftersom alla ska grilla sin egen mat är helgrillade filéer uteslutet)

Tillbehör att grilla:
    Foliepaket med feta, tomat och basilika
    Fyllda champinjoner med färskost
    Majskolvar i bitar

Kokt nypotatis
    Vitpotatissallad med cremefraiche, purjo, rädisor, gurka, äpple mm
    Grönsallad (tips på rolig variant?)
    Tomatsallad i vinegrett

Brytbröd med solroskärnor
    Bröd med oliver och soltorkad tomat
    smör, hårdost, brieost

Såser:
    Krassesås (creme fraiche, krasse, citron mm) till lax
    Tzatiki
    chilisås
    Ev. tomatsalsa
    Ev. kall bearneisesås (gjort på pulver)

Till efterrätt vitchokladmousse (hemmagjord) med hallonröra.
    Eventuellt lite småkakor eller kex till det.

Dricka blir öl och vin.

Till senare blir det chips, smågodis och shots.

Hur tycker ni att detta låter? Vad låter gott (som jag inte får ta bort) och vad kan bytas ut? Något som saknas?

Tacksam för alla åsikter!

• Svar på tråden God och rolig mat till grillfest
  • Andrea

Får jag komma?

Allt lät himla gott!

• La Lola

Jahapp..nu får jag byta tangentbord.
    Det tål ju inte dreggel.

Jag tyckte det lät helt underbart!!!!
    Allt låter gott o jag saknar verkligen inget alls!

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Paulisa

Vad kul att jag verkar ha tänkt rätt :)

• Krickelin

Verkar hur bra som helst. Mycket av det där går ju att göra dagen innan. Är du van att ha fester, annars kanske det blir lite för mycket att välja på?

• Paulisa

Relativt van, men brukar ha kräftskivor och inte grillskivor (ska ha bebis i augusti och därför tidigare lagt sommarfesten) och känner mig lite nervös inför grillningen.

Jag har försökt tänka så att jag kan göra mycket dagen innan, men det kanske ändå mycket för en gravid kvinna i 8:e månaden? Som jag mår nu hade jag nog fixat det men kanske ska be en kompis att hjälpa mig under dagen.

Om jag ska ta bort något, vad ska jag ta bort?

• Krickelin

Jag skulle nog inte ha så många olika saker att välja på, om jag var du. Man kan ju ändå hitta något man tycker om och behöver inte gå hungrig. Behöver du två varianter på kycklingsspetten. Kanske räcker det med en grönsallad, du behöver inte tomatsalladen, kanske?

Det räcker med tre sorters såser, tycker jag. Skulle också bara göra en sorts bröd.

Kan ju vara lite pyssligt att göra mousse, kanske du kan hitta något som är enklare att göra som kan göras innan och frysas in?

Min erfarenhet är att det är otrooooligt mycket mer att göra än vad man först tänker, men din meny är jättebra och jag har sparat den för mina kommande fester...

• Paulisa

En sorts bröd kan absolut räcka och jag struntar i tomatsalsan. Tack för rådet! Uppskattar det. Jag vet ju att tiden alltid rinner iväg när man grejar med mat men så är det så roligt så att man tar i för mycket när man planerar... Chokladmoussen är dock relativt lättgjord och så smidig att servera (gör den i vinglas) så den får vara kvar.

• Paulisa

Fler kommentarer eller kanske tips på något gott recept?

Svar på tråden God och rolig mat till grillfest