Anmäld till soc. för femtioelfte gången
Som hälsning inför sommarlovet får jag ett mail från mina söners rektor. Hon har kontaktat soc. eftersom hon är orolig för våra söner, på tretton och fjorton. Det är ungefär ett år sedan förra gången. Vi ställde då upp på ett samtal på soc. som slutade med att Vi skulle ta kontakt med soc. om Vi ansåg att de behövde göra en utredning. Som mamma till fem redan vuxna barn, fattar jag inte att just sladdisarna skulle vara så misslyckade. Okej, jag vet att storebror jobbar dåligt i skolan, men vem vet hans kunskap kanske sitter i händerna och jag delar inte skolans oro för att hans liv blir en flopp om han inte blir godkänd i alla ämnen. Lillelbror är en känslig kille som biter på naglarna och lätt jagar upp sig inför saker, som egentligen inte alls borde vara skrämmande. Men vi föräldrar kan ju inte ändra våra söners personligheter, det är ju medfött. Jag är helnykterist, ickerökare och förtidspensionerad på grund av fibromyalgi. Barnens pappa, ickerökare och måttlig konsument av alkohol. Även han förtidspensionerad på grund av utslitna axlar. Vår vardag består av att skjutsa och hämta sönerna i skolan, rasta hundarna,hushållsbestyr, skjutsa sönerna på fritidsaktiviteter, kulturskolan, judon och buggen. Min sambo är aktiv i ett politisk parti och sitter även som nämndeman tre/fyra gånger i månaden. Vi jobbar båda som kyrkvärdar inom svenska kyrkan och min sambo är även kyrkorådsledamot. Själv sjunger jag i två kyrkokörer. Den enda sociala defekt vi har är fattigdomen.
Men jag har tidigare haft soft under tio års tid och är mycket medveten om att vi idag har ungefär två/tre hundra över normen varje månad. Så jag rev kallelsen till soc. så får vi se vad som händer. Just nu har jag fullt sjå att få sommarens ekonomi att gå runt. Äldste sonen ska också iväg på UNF läger vilket jag hoppas, så småningom ska leda till att han så småningom ska kunna bli ledare. Så kanske han får chans att komma ut och resa. Hoppas att sambon och jag orkar de sista två åren för sönerna i grundskolan, som för deras del har inneburit friskola. Gudarna ska veta om de kanske haft det bättre i kommunala skolan. Eller vad tror ni?