• Suskiv

Personaltäthet på förskolan

Hur har ser era barns dagisgrupper ut?

I höst ska vi ha 2 personal på 13 barn i åldern 1-5 år. Det känns inte ok.

• Svar på tråden Personaltäthet på förskolan
  • Thaleia
    Suskiv skrev 2008-06-24 17:50:33 följande:
    Hur har ser era barns dagisgrupper ut?I höst ska vi ha 2 personal på 13 barn i åldern 1-5 år. Det känns inte ok.
    Nej, det lät verkligen inte ok!
    Hos oss är det 3 personal på 12 barn mellan 1-3 år
    och hos dom stora barnen är det även där 3 personal på 17 barn 3-5 år.
  • basio

Där jag jobbar är vi 5 personal (3 100% och 2 75%) på 27 barn i åldrarna 1-5 år.

Tyvärr vet jag inte hur många barn som är i grupperna där mina egna barn går då de arbetar så oerhört integrerat mellan grupperna. Gissningsvis är det ca 15 barn på 3 personal, ena gruppen är barn i åldrarna 1-2,5 år och den andra är 2,5-5 år.

• mamsett

Det låter helt normalt i mina öron med tanke på barnens ålder. På den avdelningen jag arbetar på är vi 2 st på 10 barn i åldern 1-2 år. De andra avdelningarna är de 2,75 st på 19 barn 1-5 år. Så här ser det ut i de flesta kommunerna, var glad för att de satsar på små grupper.

• Busbellan

Här är det 4 personal i alla grupperna. 1-5 års avd har 21 barn och 1-3 års av. har 15 barn.
    Men då jobbar inte all personal heltid.

Man räknar ju inte på hur många personal det är i en grupp uten hur många tjänster. t.ex om 4 personal jobba 75 % så blir det ju 3 tjänster

Mamma till Nora, August och Ella
  • Midwinter

Låter som en personal för lite i mina öron.. Sen kan det göra stor skillnad beroende på hur många 1-2åringar där är i gruppen. Men som sagt, jag tycker det är för lite.

Vi var 3 personal (2,75) när jag jobbade på en 3-5års avdelning med 22barn. I 1-3års avdelningarna var de också 3 personal (2,5 som minst tror jag) och de är 16barn (eller är det 14???)

• Suskiv

Det är 3 femåringar 3 fyraåringar och resten är 1-3 åringar.

Nu har vi haft 16 barn och tre peronal (alla heltid). När barnen började var det 15 barn på tre heltid och en deltids (60%)personal så det blir bara färre och färre personal hela tiden.

• never die

3 personal (heltid) 21 barn ålder 3-5 år

• Kålrabbin

Hur går det ihop? För en måste ju öppna och en stänga, det betyder att i praktiken är de bara en personal första och sista timmarna på dagen. Sen ska de ju ha rast efter fem timmars arbete och då blir en personal kvar med hela barngruppen. Om en av de små bajsar vem håller koll på resten av gruppen? Tycker inte det låter bra, varken för barn eller personal.

• Suskiv
    Kålrabbin skrev 2008-06-24 21:38:52 följande:
    Hur går det ihop? För en måste ju öppna och en stänga, det betyder att i praktiken är de bara en personal första och sista timmarna på dagen. Sen ska de ju ha rast efter fem timmars arbete och då blir en personal kvar med hela barngruppen. Om en av de små bajsar vem håller koll på resten av gruppen? Tycker inte det låter bra, varken för barn eller personal.
    Första och sista timmarna slår de ihop två avdelningar.
  • mamsett
    Svar på #8
    så ser tyvärr verkligheten ut! Om alla hade blivit medvetna om hur det ser ut på förskolorna skulle det kanske kunna ske en förändring! Som det är nu e det ingen bra miljö. Vi inom verksamheten har små möjligheter att påverka, det är upptill föräldrar o meddia, tyvärr.
    Jag vet en kommun som har tagit tag i det o minskat på barngrupperna för att öka kvaliten, har hoppats på att andra ska ta efter.
  • Zolo

På grabbens avd är dom 18 barn mellan 1-3½ år på 4 st fröknar.

• Tant Green

3 vuxna på 15 barn mellan 2-4 år.

• Stora

"Normen som man går efter i vår kommun är 5 barn / vuxen på 1-3 år 10 barn på en vuxen över 3 år....

Svar på tråden Personaltäthet på förskolan