• malinn

Allergisk mot ananas?

Jag och barnen var och hälsade på ett par vänner och blev bjudna på melon och ananas där. Efter en stund ser jag hur minsta tösen (två år) blöder lite på tungan, men eftersom barnen lekt tänkte jag att hon kanske har slagit sig. Men sen såg jag att tungan var alldeles röd och att underläppen oxå var röd och tom lite svullen.
    Är det någon som vart med om nåt liknande?
    Det märks inget på henne nu och jag har haft koll på henne hela tiden och tänkte försöka få tag på hennes astmaläkare i morgon. Är bara nyfiken om nån mer vart med om samma?

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • Svar på tråden Allergisk mot ananas?
  • Lilith74

Jag är allergisk mot ananas. Det är ganska starkt och har mycket syra i sig. Jag får blåsor runt munnen och svidande utslag. Jag är otroligt förtjust i ananas så jag äter lite ibland ändå. Färsk är värre än på burk men på burk är ju halvkul...

• Sidensvans

Jag blir som skållad i munnen av färsk ananas. Reagerar liknande, fast inte lika kraftigt, på kiwi. Konserverad ananas är inga problem. Har dock inte utrett om det är "riktig" allergi eller inte. Är inte allergisk mot något annat och det kliar inte eller så, vilket jag tycker det borde göra om det var en riktig allergi.

Jag kanske ska tillägga att jag upptäckte problemet i 12-årsåldern och har nu hunnit bli 34 så för mig har det inte varit något som vuxit bort.

• malinn

Ok, verkar vara nån typ av allergi alltså. Ska försöka få tag på hennes läkare i morgon, syns fortfarande lite på underläppen trots att det gått några timmar.
    Tack för svar!!

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
Svar på tråden Allergisk mot ananas?