• 3småttingar

Kan man göra potatisgratäng på färsk potatis?

Japp, är det nån skillnad? Dom här är ganska normal stora tycker jag, men det kanske är nån annan konsistens? hehe

ღ Edwin 0611 ღ Lilla bebisen BF 0809 ღ sandrastar.blogg.se
  • Svar på tråden Kan man göra potatisgratäng på färsk potatis?
  • pajas01

jag brukar göra potatisgratäng och mos mm på sommaren med bakpotatis..

• Jesster

Jag har gjort gratäng på färskpotatis och det har gått bra. Fast jag kör med låg värme och lång tid i ugnen.

♥ v.37 ♥
  • Lena

Färskpotatis innehåller mindre stärkelse och därför blir gratängen mer vattning och mindre krämig.

• 3småttingar

Ahaa så det är sån skillnad då. Typiskt, är så sugen på det :(

Men man kanske kan testa som Jesster har gjort.. Hur varmt och hur länge har du kört då?

ღ Edwin 0611 ღ Lilla bebisen BF 0809 ღ sandrastar.blogg.se
  • 68an

Normalt brukar man ju inte göra på färskpotatis men jag har experimenterat lite under åren ändå. Det bästa resultatet fick jag då jag sjöd tjocka skivor potatis i mjölk och grädde med lite kryddor. Mot slutet tog ja potatisen och varva i en ugnsform med vitlöl och finhackad gullök och sen hällde jag på nytt vispgrädde, ost överst och in i ugnen ca 20 min. Det blev riktigt bra tillsammans med all kärlek jag la ner vid spisen

• 68an

Ps. Det sitter inte i storleken utan att färskpotatis inte innehåller lika mycket stärkelse som bla gör den krämigare så därför kan det bli mer soppa av det hela, vattnigare. Rent smakmässigt tycker jag att det kan bli en lite mer råpotatis smak oxå.

• 68an

Ps igen
    Prova dig fram som jag gjort eller gör på bakpotatis eller så köper du färdig gratäng som ligger i vaccumpåsar i kyldisken. Det är bara att värma upp den så är det klart och den är ok men inte lika god i min smak men jag vet dom som tycker att den är godare än hemmagjord.

• Jesster
    3småttingar skrev 2008-06-24 18:35:00 följande:
    Ahaa så det är sån skillnad då. Typiskt, är så sugen på det :( Men man kanske kan testa som Jesster har gjort.. Hur varmt och hur länge har du kört då?
    Jag har använt vispgrädde och så 180-200 grader, aluminiumfolie över formen utom i slutet och så inne i 1½-2 timmar.
    ♥ v.37 ♥
  • Småtokig

Om det inte fungerar med färskpotatis så kan man testa de färdiga gratängerna i påse som finns i mataffären. De är faktisk jättegoda.

♥Albin 20070116 ♥
  • Jesster
    Småtokig skrev 2008-06-24 19:56:07 följande:
    Om det inte fungerar med färskpotatis så kan man testa de färdiga gratängerna i påse som finns i mataffären. De är faktisk jättegoda.
    Åh... PEKA-gratängen är supergod!!
    ♥ v.37 ♥
Svar på tråden Kan man göra potatisgratäng på färsk potatis?