• Eld

En fråga till er som har pollenallergi.

Jag är superallergisk mot gräs och det är ju som mest just nu. näsan rinner, det kliar i halsen på mig så man bara vill dra ner en tandborste där och klia, och nu har jag även fått ont i halsen av kliet och irritationen i halsen. FÅr ni också ont i halsen? Jag tror knappast jag är förskyld för när pollenallergin är bättre känner jag inget ont i halsen heller.

• Svar på tråden En fråga till er som har pollenallergi.
  • Vickan I

Men får du någon bra medicin då?

Jag är också superallergisk mot bla gräs. Missar jag bara ta min medicin en gång börjar jag nysa och snora direkt. Känner också kli i halsen om jag glömmer ta den.

Skitjobbigt, jag vet hur du har det...blä

google it goddammit!!!!
  • Dinturiel

Jag får också ont i halsen. Är också jätteallergisk mot gräs. Det kliar och svider, och händer ibland att jag sväller upp som om jag skulle ha halsfluss eller nått. Hes blir jag också...

• Eld

Jo jag äter aerius, de receptfria hjälper inte alls på mig men inte denna heller i år.

Dinturiel: Ja man känner sig lite svullen, men har du allergiastma eller så?

• 68an

Jag är allergisk men hör inte till den värsta gruppen och jag blir oftast hes och tappar nästan rösten ibland och hostig blir jag ofta, särskilt då jag klippt gräset får jag hostanfall i några timmar och då kan halsen känna sig torr men inte så att det direkt kliar och gör ont i halsen. Tror säkert att dina problem har med pollen att göra.

• 68an

Såg att du skrev auerius, dom åt jag i fjol och jag upplevde inte att dom hjälpte. I år har jag fått bla Bricanyl och det hjälper massor mot hesheten och hostandet. Sen ha rjag Nasonex till näsan och då jag tar det upplever jag mig mindre torr i halsen också, kanske du får ont för att du blir så torr?!
    Sen tar jag Nozoil nässpray som är sesamolja och det bidrar en hel del till smörjning av näsa och hals så du kanske ska prova oljan iaf.

• Dinturiel
    Eld skrev 2008-06-24 18:52:12 följande:
    Dinturiel: Ja man känner sig lite svullen, men har du allergiastma eller så?
    Har både och. Är allergisk mot gräs, björk och annat grönt som jag inte kan namnet på. Sen har jag astma utöver det. Har en massa andra allergier också.

De receptfria hjälper inte på mig heller, jo på snuvan och klådan i ögonen men inte på halsen.
  • Eld

68an: jag har bricanyl också men mot allergiastma och jag har inte svårt att andas eller hosta. Kan hända det känns lite tjockt i halsen men inte så farligt. Har testat alla receptfria mediciner och nu aerius men det hjälper inte mot kliet alls och det är det som är mest irriterande.

Dinturiel: Ok, jag har bricanyl hemma om jag får svårt att andas så jag har någon liten form av allergiastma. Men det händer inte så ofta. Vad äter du för tabletter?

• 68an
    Eld skrev 2008-06-24 19:33:45 följande:
    68an: jag har bricanyl också men mot allergiastma och jag har inte svårt att andas eller hosta. Kan hända det känns lite tjockt i halsen men inte så farligt. Har testat alla receptfria mediciner och nu aerius men det hjälper inte mot kliet alls och det är det som är mest irriterande.
    Prata med vårdcentralen och be om att få nåt receptbelagt så ordnar det sig kanske så du slipper lida i onödan.
    Testa oxå nozoil som är billigt oc receptfritt då jag vet att man kan få ont i hals och näsa om man får torra o sköra slemhinnor.
  • Eld
    68an skrev 2008-06-24 19:36:29 följande:
    Prata med vårdcentralen och be om att få nåt receptbelagt så ordnar det sig kanske så du slipper lida i onödan.Testa oxå nozoil som är billigt oc receptfritt då jag vet att man kan få ont i hals och näsa om man får torra o sköra slemhinnor.
    Jag har redan receptbelagd medicin, aerius. Men somsagt den hjälper inte mycket mot halsen ändå. Har testat nozoil tidigare år och har tyvärr inte hjälpt det heller. Får la stå ut.
  • 68an
    Eld skrev 2008-06-24 21:34:36 följande:
    Jag har redan receptbelagd medicin, aerius. Men somsagt den hjälper inte mycket mot halsen ändå. Har testat nozoil tidigare år och har tyvärr inte hjälpt det heller. Får la stå ut.
    Du ska inte stå ut. Så sa en apotekare åt mig då jag sa att Auerius och Cetirizin inte hjälpte mig så bra. Då ska man prova en annan sort för det tar så olika från person till person.
  • Eld

Finns det andra receptbelagda mediciner mot pollen är aerius? Som kanske är starkare? Ja jag kanske får ringa vårdcentralen ändå.

• Neko

Jag brukar få ont i halsen om jag är så allergisk på nätterna att jag måste andas med munnen eller om jag gått och harklat mej för att klia i halsen... ^^

• 68an
    Eld skrev 2008-06-24 23:27:50 följande:
    Finns det andra receptbelagda mediciner mot pollen är aerius? Som kanske är starkare? Ja jag kanske får ringa vårdcentralen ändå.
    Jag kan inet de så bra så prata med v.c eller kanske Apotekets rådgivning är ännu bättre, dom har ju ett nummer på deras sida som du kan ringa, tror tom dygnet runt.
  • Eld

Neko: Ja, på morgonen är det oftast värst faktiskt. Det har säkert med att man andas med öppen mun att göra, inte tänkt på innan. Men allergin är nästan värst när jag vaknar överhuvudtaget, då brukar det klia som sjutton i gmmen på mig.

68an: Ska ringa imorgon och höra mig för.

• Amira

Jag får också svinont i halsen, fast av björk och ek. Och INGA mediciner har hjälpt. Man undrar ju vad det är som är fel...

Svar på tråden En fråga till er som har pollenallergi.