• Sommaren är kort

Blue Village Callisto Cypern

Äntligen är det snart dags för vår årliga semester resa som i år blev till Cypern och Blue Village Callisto! Någon som vet något om detta hotell men även om omgivningarna?!!! Jag tar tacksamt emot alla tips och fakta!!!!
    vi åker den 4 juli i från Skavsta flygplats och blir borta i två veckor. Vi kommer att bo i en två rumslägenhet och har bokat halvpension men hoppas  även att kunna äta ute en del för det är ju det som är lite av semestern!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Blue Village Callisto Cypern
  • Nötkaka

Jag var där förra året tillsammans med min då 2,5-åriga son. Min man kom andra veckan.
    Läget bra tycker jag fast du får räkna med ca 15-20 min promenad till Ayia Napa.

Lägenheterna tycker jag var slitna så det blev en stor besvikelse men jag förväntade mig mer av dem. Ett par jag träffade hade kackerlackor i sin lägenhet men jag såg inte en enda kackerlacka. Maten blev också en besvikelse men det är bara vad JAG tycker. Poolrestaurangen tog lite väl LÅÅÅNGT tid på sig att servera men det gjorde egetnligen ingenting för barnen kan bada i poolen medan man sitter i restaurangen, så det var ok.
    Vad vill du veta mer?

Stranden som tillhör Callisto är okej men det är lite mycket stenar i vattnet speciellt när man har små barn. Fast det är UNDERBART att ligga på solstolarna i gräset MELLAN poolen och havet. Just DET och den fantastiska barnpoolen var bäst med hela Callisto. SDu kan välja och vraka mellan att bada i poolen eller havet. Barnen blir heller inte uttråkade för de kan antingen plaska i poolen eller bygga sandslott.
    Sen kan du promenera en bit utmed havet till nästa strand som är MYCKET bättre än Callistos. Det tar kanske 5-7 minuter. Fint.

Fråga gärna mer om du vill

• Sommaren är kort

Finns det hårfön i badrummet eller måste man ta med sig egen?
    Får man låna badlakan till solstolarna eller måste jag ta med egna?
    Finns det klädstreck att hänga kläderna på?
    Vi har tänkt att ta en båttur en heldag för lite sol och bad. Går det såna chartrade resor? Vad kostade det?
    Några bra tips på restauranger? Barnen vill givetvis besöka Mc Donald och Pizza Hut (tråkigt jag vet men till någon lunch kanske) ligger dem i närheten?
    Jag som älskar Tzatsiki, finns det med på buffebordet? Vad kostar läsk och öl till maten på hotellet?

• Nötkaka

* Jag minns inte någon hårfön. Jag hade med mig min egen.

* Badlakan till stolarna: jag tror att det går bra att ta med sig hotellets handdukar ut för det hade många men inte alla. Jag hade med mig mina egna.

* Klädsträck: vi hade en rostig klädhängare på balkongen men våran var nog ovanligt rostig.

* ingen aning om båtturer. Vi hyrde bil.

* Ja det finns några bra restauranger strax utanför resorten, 3-5 min promenad. Den Mexikanska är bra men även en restaurang som heter FLAMES Restaurang Cafe och Bar. Där finns en man som bokstavligt talat springer mellan borden. Han verkade stressad men var jättetrevlig. Maten var god. Mc Donalds finns det i Aiya Napa, likaså Kentucky Fry Chicken. Pizza Hut tror jag, om jag minns rätt finns strax till höger om resorten.  De har även en lekplats där barnen kan leka medan man väntar på maten. Så är det även på den mexikanska restaurangen.

Tzatziki finns att köpa som tur är. Ingen Grekland utan Tsatsiki

• sandbacken

Jag och min man bodde där på vår Bröllopsresa år 2005, vi bodde i premium-lägenhet. Det är lite finare än vanliga lägenheterna. Vi har inget att klaga på angående lägenheten, vi bodde på andra våningen närmast stranden. Poolen var jättehärlig om man nu gillar pool, stranden var bra nedanför men svårt att bada pga av stenar i vattnet. Vi åt mat en gång på hotellet och då var det bra. Det är ca 2km till centrum och Pizza Hut och Mc Donalds. Det finns så mycket god mat på alla restauranger där, jag har aldrig blivit missnöjd, jag har varit i Ayia Napa 17 ggr. Vi hyrde moped då och for mest och badade på Macronissos Beach som vi tycker är den bästa stranden, den ligger ca 2 km mot Larnaca hållet, åk dit.Sen ska ni åka mot Famagusta och kolla där Cyprioterna tvingades fly från 1974 när Turkarna invaderade, hemskt. Åk gärna till Fig Tree Bay nån dag också och bada. Ja det finns mycket att säga. Ni kommer att få det jättebra. Trevlig Resa.

• Nötkaka

Fast jag har för mig att Pizza Hut finns precis runt hörnet (är nästan helt säker på det).

Håller med sandbacken om att Macronissos Beach är härlig men mycket folk.

• sandbacken
    Svar på #5
    Det kan ju vara så att Pizza Hut finns närmare än vad jag säger, det händer ju så mycket på några år. Det försvinner restauranger och dyker upp nya. Vi ska åka den 18 Juli jag min man och vår son på drygt 2 år. Då ska vi på bo på Atlantica Sungarden, det ligger mot Fig Tree Bay hållet, får se hur det blir? Verkar fint i katalogen, Fritidsresor. Vi ska vara där 2 veckor.
  • Camilla R
    sandbacken skrev 2008-06-25 08:00:22 följande:
    Svar på #5Det kan ju vara så att Pizza Hut finns närmare än vad jag säger, det händer ju så mycket på några år. Det försvinner restauranger och dyker upp nya. Vi ska åka den 18 Juli jag min man och vår son på drygt 2 år. Då ska vi på bo på Atlantica Sungarden, det ligger mot Fig Tree Bay hållet, får se hur det blir? Verkar fint i katalogen, Fritidsresor. Vi ska vara där 2 veckor.
    Vi åker också den 18 juli med Fritidsresor
    Skall till Fig Tree Bay
  • Sommaren är kort

Jag börjar få lite smått resfeber!!!Flört
    Puffar! Jag vill veta mer!!!!  Cool

• sandbacken
    Svar på #7
    Då syns vi på planet, vi åker 6,45 ni också? Fig Tree Bay är också jättemysigt.
  • Camilla R

Jepp, vi åker också 6:45. Jag gillar att flyga tidigt, för då kommer man också fram tidigt och kan njuta av dagen på plats.
    Har aldrig varit på Cypern, så det är premiär
    och Fig Tree Bay var ungefär det som fanns kvar om alla i sällskapet skulle bo på samma hotell.

• Sommaren är kort

Några tips på utflykter?
    Vi tänkte åka båt en dag och sen kanske gå på kamelmarknaden utanför Larnaca ?! Är den något att ha? Vattenlandet utanför Agia napa? hur är den? vågar man låta två trettonåriga tjejer springa omkring och åka grejerna medans man själv ligger och solar? Jag tycker inte om att åka vattenrutschbana medans dem älskar det!

Finns det någon minigolfbana i närheten?

Andra attraktioner som kan locka två tretton åriga tjejer?!!!

Mera tips och info om Blue village Callisto!!!

Svar på tråden Blue Village Callisto Cypern