• hylero

Virka rund matta?

Hej!
    Min farmor virkade runda små mattor av plastband. Har tyvärr inte kvar någon.
    Nu skulle jag vilja göra en själv till badrummet. Finns det någon som vet hur jag ska göra?
    Jag kan virka men får inte till det utan beskrivning.
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Virka rund matta?
  • Mori

Jag vikar inte med plastband så jag kan inte lova att det blir samma. Men när jag virkar med grovt garn gör jag det utan beskrivning genom att öka jämt fördelat över varvet. Tex två i varje maska ett var, en i varannan nästa varv. Det är svårt att säga exakt hur mycket du ska öka då det beror på hur hårt man virkar. Hoppas du hittar någon bra beskrivning!

• hylero

Tack, tack. Det låter ju lätt. Undrar om jag ska våga mig på´t. Såg en sån matta i dag på Village, tror att butiken heter så.
    Jag virkar hårt, får använda en grov virknål. Minns att farmor smörjde med vaselin, dvs doppade virknålen när hon virkade. : )

• Mori

Har som sagt aldrig provat med plastband, men med garn. Man brukar få riva upp ett par varv ibland när det blir för hårt eller löst, men det fixar du säkert!! Har också hört att man ska ha vaselin på! Googla på virka rund matta eller nåt, någon beskrivning borde det ju finnas.

Svar på tråden Virka rund matta?