Ätbart att odla på balkongen?
Någon som har tips på vad man kan odla på sin balkong? Köpte en tomatplanta idag och kände mig lite inspirerad att ha annat "ätbart" på vår balkong. Så har ni några förslag blir jag glad
Någon som har tips på vad man kan odla på sin balkong? Köpte en tomatplanta idag och kände mig lite inspirerad att ha annat "ätbart" på vår balkong. Så har ni några förslag blir jag glad
Smultron i ampel. Örtkryddor.
Sallad funkar oxå jättebra att odla på balkongen.
alla kryddor....hallon..
Oj, hallon har jag aldrig hört talas om att odla annat än ute i trädgården, har du testat själv isisisis?
Det där med sallad tål att tänkas på... Men fler idéer är välkomna, gärna lite udda och gärna sånt som ni testat själva!
Sallad funkar toppen! Det odlar jag på altan trots att jag har både land och växthus. Timjan och basilika går också bra liksom sockerärtor.
ja,jag har 3 olika sorters hallon
Sockerärtor, rädisor etc. Finns mycket som funkar bra på balkongen, bara man har plats för det
Vad man ska tänka på är att vara försiktig så det inte varken torkar eller blir för blött!
Ofta gassar det på rätt bra,eller om man inte har inglasning så kan det regna så att det blir jätteblött.
Det får man passa.
Saker som står i krukor blir känsligare också,en krukar blir varmare när den står i solen än om rötterna hade vart i marken.
Om växten torkar blir den lättare ansatt av olika ohyra.
Det har hänt ett par ggr
Sallad blir godast om man vattnar ofta och ger näring då och då. Får den bli torr mellan varven får man oftast en besk sallad. Tomaterna får inte heller torka, särskilt inte då blommorna har kommit. Det ökar nämligen risken för röta.
Tack för alla tips! Nu ska det bli grönt och skönt och förhoppningsvis fullt med ätbara saker på min balkong!
Rabarber ska tydligen vara lätt att ha på balkong.
Jag har haft rabarber, hallon och krusbär i krukor på balkongen.
jag har tayberry (en blandning mellan hallon och björnbär) som har färdiga bär just nu, en megatomatplanta som blommar för fullt, smultron, örter. även physalis som växer så det knakar men det är dåligt med frukt.
Vi har gräslök, basilika, persilja och tagetes =)