• Anonym

*orolig*är det vanligt att polyper i livmodern är elakartade??

har nyligen gjort en kontraströntgen eftersom jag inte blir gravid,Då konstaterades det att jag hade en polyp,i livmoderns bakrevägg, och då att livmoderkanten hade ojämnheter där...

Väntar på remiss nu till sjukhuset då de ska ta bort den...Är sjukt jävla rädd att det är elakartat och det är tack o hej med mej....
    Någon här som vart med om samma,och det har gått bra för??
    Är det vanligt att de kan vara elakartade?

• Svar på tråden *orolig*är det vanligt att polyper i livmodern är elakartade??
  • Anonym

är hoppet ute ???

• Anonym

I din ålder är polyper i livmodern vanligtvis godartade, alltså inte cancer. Däremot den kanske har bidragit till dina svårigheter att bli gravid? Jag tror de tar bort den mest för att underlätta för en graviditet.

• Anonym

"Ungefär hälften av de kvinnor som har intrakavitära myom eller polyper och som samtidigt sökt för barnlöshet, utan att man funnit någon annan orsak till denna, blir efter hysteroskopisk resektion av de intrauterina förändringarna gravida."

• Anonym

jag e ju 32,så är ju rätt gammal....eller ja,beror på hur man ser det...
    hoppas du har rätt! är så otroligt lessen och orolig ....

• JLS

De allra flesta cystor, polyper osv är godartade

Chansen är mkt större att det inte är någon som helst fara än risken för att det är något farligare. Jag kan nog satsa pengar på att det kommer vara en helt godartad polyp och att det är förklaringen till er infertilitet och denna operation kanske leder till ert barn

Jag håller på dig!!

Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Anonym
    JLS skrev 2008-06-24 21:10:04 följande:
    De allra flesta cystor, polyper osv är godartadeChansen är mkt större att det inte är någon som helst fara än risken för att det är något farligare. Jag kan nog satsa pengar på att det kommer vara en helt godartad polyp och att det är förklaringen till er infertilitet och denna operation kanske leder till ert barn Jag håller på dig!!
    Tusen tusen tack för dina stöttande ord!!! Ska försöka slappna av!
    Har ett barn på 4 år,men några syskon verkar det ju inte bli,Så min dr trodde att ev kunde det bero på det.
    För passagerna var fria sa hon, men har som sagt polyp på livmoderns bakvägg tror jag det var....Ska försöka att koppla av...Just nu är det det enda jag kan tänka på att det ska vara elakartat...men tack igen för ditt stöd!!!!
  • JLS
    Anonym skrev 2008-06-24 21:14:48 följande:
    Tusen tusen tack för dina stöttande ord!!! Ska försöka slappna av!Har ett barn på 4 år,men några syskon verkar det ju inte bli,Så min dr trodde att ev kunde det bero på det.För passagerna var fria sa hon, men har som sagt polyp på livmoderns bakvägg tror jag det var....Ska försöka att koppla av...Just nu är det det enda jag kan tänka på att det ska vara elakartat...men tack igen för ditt stöd!!!!
    Ja alltså jag förstår att man lätt tänker det värsta för man är ju mån om sin hälsa och livet men som sagt chansen är MKT större att det är positiva nyheter än negativa. Trist att få något sådant men det lär inte vara direkt ovanligt men det positiva tror jag kan ligga i att ni nu förhoppningsvis får en förklaring till svårigheterna att få barn och att det nu faktiskt blir ett litet syskon till 4-åringen

Det är ju lätt för mig att säga så men som sagt jag är så säker man kan vara på att den kommer att vara godartad, även om det känns som alla får cancer osv så är det relativt ovanligt i din ålder. Lycka till och uppdatera gärna när du fått höra att den är GODARTAD
  • Anonym

gullig du är! tack så jätte jättemycket igen! Känns lite bättre nu! Tur man ska jobba imorgon där man måste vara glad och positiv!

Vet ej när jag får min remiss,men klart jag ska uppdatera.. tack igen! lycka till själv med allt Enligt din pres.bild har du bebis på g...grattis!!!!

• JLS
    Anonym skrev 2008-06-24 21:23:32 följande:
    gullig du är! tack så jätte jättemycket igen! Känns lite bättre nu! Tur man ska jobba imorgon där man måste vara glad och positiv!Vet ej när jag får min remiss,men klart jag ska uppdatera.. tack igen! lycka till själv med alltEnligt din pres.bild har du bebis på g...grattis!!!!
    Jajamensan och förlossningen verkar vara på gång här snart om jag tolkar signalerna rätt Säger bara AJJJ

Ha det så bra och uppdatera gärna sedan och berätta de glädjande nyheterna
  • Anonym

ojj vad roligt!! lycka till!!!! uppdatera du med då...

• laneryr mamma

Jag opererade bort 2 polyper i livmodern i mars förra året, precis som dig så oroade jag mig, men det var ingen fara. Har oxå ett barn på 4 år och vill ha ett till. sitter i samma båt....  har du mycket blödningar?? jag blödde hela tiden. men det gick fort från det att dom hittade polypen (på undersökningen såg dom bara en, men vid operationen hittade dom två) tills att jag blev opererad.   Lycka till!!

• Anonym

laneryr mamma skrev 2008-06-26 21:33:13 följande:

Jag opererade bort 2 polyper i livmodern i mars förra året, precis som dig så oroade jag mig, men det var ingen fara. Har oxå ett barn på 4 år och vill ha ett till. sitter i samma båt....  har du mycket blödningar?? jag blödde hela tiden. men det gick fort från det att dom hittade polypen (på undersökningen såg dom bara en, men vid operationen hittade dom två) tills att jag blev opererad.   Lycka till!!
    hoppas det tar sej för er snart då!!!har din gyn sagt vad det kan bero på att ni inte frå syskon? jag menar nu är ju dina polyper borta...
    tack för ditt svar. Nej,jag har inte haft blödningar alls(förutom menstruation)inga mellan eller något....väntar bara på remissen nu så man får bort skiten så man har chans att försöka igen...lycka till för dej med!!! tack igen för ditt inlägg!
  • laneryr mamma
    Anonym skrev 2008-06-27 20:04:25 följande:
    laneryr mamma skrev 2008-06-26 21:33:13 följande: hoppas det tar sej för er snart då!!!har din gyn sagt vad det kan bero på att ni inte frå syskon? jag menar nu är ju dina polyper borta...tack för ditt svar. Nej,jag har inte haft blödningar alls(förutom menstruation)inga mellan eller något....väntar bara på remissen nu så man får bort skiten så man har chans att försöka igen...lycka till för dej med!!! tack igen för ditt inlägg!
    Jag väntar på remiss till ett annat sjukhus så att jag kan få göra ett special ultraljud. Läkaren jag paratade med när jag var på återbesök sa att det kan vara så att det har blivit ngt ärr eller ngt efter operationen (mina polyper satt väldigt dumt tydligen) som gör det svårt för oss att få fler barn. samt att dom kollar så att allt annat är ok när jag ändå är där. var på gyn för några veckor sen eftersom jag har fått långa blödningar igen, och hon tyckte sig se att det sitter ngt på livmodern igen, men eftersom jag blöder och har gjort det ett tag så var det svårt att se vad det var, om det var ngt. så jag ska äta gul kropps hormon hela sommaren och så kollar dom igen när jag gör special ultraljudet. Det är tydligen ganska vanligt att dom kommer tillbaka om man en gång haft dom. :o( 
    kram på dig och lycka till!! 
Svar på tråden *orolig*är det vanligt att polyper i livmodern är elakartade??