• Svar på tråden vilket är standarformatet på kort
  • inze

Vilken standard menar du?

Bilder tagna med film (analoga bilder) är/var oftast 10x15 cm.

Digitala bilder tagna med en kompaktkamera är vanligtvis 10x13 cm eller 11x15 cm.

Digitala bilder tagna med en systemkamera är vanligtvis 10x15 cm eller 11x 17 cm.

• trebarsmamma

jag menar vanliga bilder som passar fotoalbum, vanlig kamera. vill ha enkla bilder bara

11X15/17 cm
    0,75/st
    11x15/17 cm med vit ram
    0,85/st
    10x13/15 cm
    0,65/st
    13x18/20 cm
    1,45/st
    4-up

• trebarsmamma

ska väl säga att jag har tagit bilderna med min mobil, och har de på datan, sen vill ja ha korten så att jag kan lägga in de i fotoallbum

• inze

Har du album med plastfickor är de troligen 10x15 som är vanligaste storleken i fotoalbum.

Då kan du välja att beställa 10x13 eller 10x15. Väljer du 10x15 kommer bilderna antingen att beskäras lite eller också kan du ev få vita kanter på dem men då brukar det framgå så man kan välja vilket man vill ha.

Av alternativen du räknar upp ser det ut som om du ev ska beställa från Fujidirekt. Är det 100 gratisbilder du ska beställa gäller det bara för 11x bilder har jag för mig och då får du bilder som är lite för höga för fotofickorna i albumet.

• trebarsmamma

såg en länk att de var en av de bästa, för fuji klarade inte av allt,de var grumliga bilder och röda ögon och så.

• trebarsmamma

då tar jag 10x13 men jagvill inte att de blir för små, för min kompis beställde med vita kanter och de bilderna var lite små.

• inze

Ja men tar Postfoto bort röda ögon då? Jag har framkallat en hel del hos Fujidirekt och jag tycker de blir helt OK. Det blir dessutom billigare än hos Postfoto för de tar visst ut både posto och nån expeditionsavgift. Men i o f s så blir det billigt oavsett vilken av dem man väljer.

Och jag vet inte om man kanske kan få 10x bilder i gratiserbjudandet hos Postfoto.

För har du ett vanligt fotoalbum så är det nästan helt säkert 10x bilder du ska ha. Det kan bli 10x13 och då får du med hela bilden eller 10x15 och då blir de beskurna eller får vita kanter.

Beställer du 11x bilder kommer de att sticka upp ur fotofickan men det kanske inte gör nåt.

• inze

Tar du 10x13 så kommer de ju inte att fylla ut dina fotofickor på bredden.

Lättast att se hur stora de blir är väl om du kollar på nåt foto du redan har eller ritar upp 10x13 på ett papper.

• trebarsmamma

oki jag kanske ska ta fulji endå, blir de inge bra kan jag ju beställa egen jag har ju de på datan, det är mina förlossningsbilder och så bilder på liten, man vill ju att det ska bli bra.

• inze

Beställ var du vill du Tror de blir ungefär lika. Men på Fujidirekt kostar ju 100 bilder bara 29:-- i porto så man kan ju chansa och se om man blir nöjd utan att det kostar så mycket.

Svar på tråden vilket är standarformatet på kort