• fjalle

Erytrocytantikroppar??

Är det nån som vet nå mer om det. Jag hade bildat antikroppar, men barnmorskan sa att det inte var nån fara med mig eller barnet! Men hon kunde inte förklara så mycket. Är det nån som vet nå mer om det??

• Svar på tråden Erytrocytantikroppar??
  • Teskedsmamman

Hm... erytrocyter är röda blod kroppar... så hur hon fick ihop det där vet jag inte... ska se om jag hittar nåt.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Barnplaneten

Jag hade det samma men man sa att det var låga värden eller något liknande och allt gick bra, det har hänt vid två av mina graviditeter, jag vet inte så mycket mer!

• Teskedsmamman

Immuniseringsundersökning
    Irreguljära erytrocytantikroppar kan förekomma hos patienter som transfunderats med erytrocyter eller varit gravida.

Antikroppar riktade mot patientens egna erytrocyter kan förekomma i samband med immunologiska sjukdomar, t ex autoimmun hemolytisk anemi.

Under graviditet är kännedom om eventuella antikroppars specificitet viktigt för bedömning av risk för hemolytisk sjukdom hos det nyfödda barnet.

Nu är jag lite mer med i matchen Skulle nog också tro att du är RH-

Läs mer här www.lj.se/index.jsf&nodeId=25085&childId=643

• Teskedsmamman
    fjalle skrev 2008-06-24 22:14:41 följande:
    Nej jag är positiv.
    Aha... ska se om jag kan läsa in mig så jag kan förklara...
  • fjalle

Hon sa att det hade betydelse om jag skulle få blod efter förlossningen. Jobbigt när dom inte riktigt kan förklara vad det är. Men hin sa flera gånger att det inte var nån fara. Men ändå oroar man sig ju.

• Teskedsmamman

Då ska vi se... Om jag har förstått saken rätt så har du och ditt barn olika blodgrupper (jag kan ha fel)... iom att era blodomlopp är ganska nära varandra så har du börjat utveckla antikroppar mot ditt barns blod. Det är det som sker om man får blodtransfusion med fel blod t ex.

Det finns också antikroppar som inte är farliga och som man vet inte orsakar problem hos fostret.

• Teskedsmamman

Immunisering mot röda blodkroppar innebär att den gravida mammans immunförsvar uppfattar fostrets röda blodkroppar som främmande och bildar antikroppar mot dem. Det händer om du och ditt foster har olika blodgrupper.

www.growingpeople.se/templates/Overview.aspx

Svar på tråden Erytrocytantikroppar??