• Anonym (hmm)

Hur fungerar sjukskrivning vid semester???

Har lite funderingar jag är sjukskriven nu på 50% och kommer vara under hela sommaren. Men nu har jag ju 4 veckors semester.... varifrån får jag pengar då?? Full lön från jobbet eller som jag har fått nu när jag jobbat 50% lite från jobbet och resten från försäkringskassan??
    Hmm tacksam för svar

• Svar på tråden Hur fungerar sjukskrivning vid semester???
  • Anonym (hmm)

ja jo, de vore ju bäst kanske, men det är sån lång väntetid, ingen här som vet???

• Hertha

Nackdelen med semester är väl att man inte kan ta ut halva dagar? Eller är det olika beroende av företaget?

• MeNoLike

om du är sjukskriven så får du ju dina pengar från fk... om du ska ha semester måste du avbryta din sjukskrivning och ta semester. men är du sjuk så blir ju din semester kvar och du kan ta ut den sen

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • trädis

men om du är fulltidsanställd så kan du väl få 50% semesterlön från företaget och 50% sjuklön från FK? så gjorde i alla fall jag när jag tog ledigt de sista dagarna innan jag gick hem på HP!

man ska inte behöva blåsa sina semesterdagar om man är sjuk!

ring FK annars! jag vet att det är lång kö, men det går faktikst ganska så fort trots att man får plats "115 i kön". de har många handläggare!

BF i början av juli
  • kristinah

men visst får man både semester-lön (det är ju injobbade pengar som du redan har fått)
    + sjukskrivningspengar.

MEN
    om du är sjukskriven kanske du inte VILL ta din semester samtidigt utan vill skjuta upp den till senare tillfälle?

Då måste du ringa din arbetsgivare och höra efter hur du ska göra (typ ta 2 resp 3 dagar semster/vecka för att komma upp i 50% semester-ersättning)

• fruis

Man kan ta ut semesterdagar samtidigt som man är sjukskriven men jag minns inte riktigt varifrån pengarna kommer. Möjligen får man 20% av lönen + semesterersättning från arb.giv. och resten från FK. Jag har gjort så själv men kommer inte ihåg detaljerna. Det var löneavd. på mitt jobb som sade att det gick så jag bara gjorde som de sade.

Svar på tråden Hur fungerar sjukskrivning vid semester???