• BinniBoo

Varför inte päronpuré? Eller banan?

Ger min son olika fruktpuréer från 4 månader och håller just nu på med aprikos/päron.. men jag blir lite fundersam.. varför är aprikos/päron från 4 månader edan endast päron är från 5 månader?? Jag fattar inte riktigt :S

Samma sak med andra fruktpuréer.. det finns ingen bananpuré förrän 6 månader!! Varför inte?? Jag har gjort egna fruktpuréer och använder oftast banan som bas så purén inte ska bli så rinnig

• Svar på tråden Varför inte päronpuré? Eller banan?
  • Duckan74

Ingen aning. Tror inte det kan vara så farligt att ge dem päron vid 4 mån.

• aster

Jag tror inte det beror på frukten, utan på konsistensen.
    Banan kan ge förstoppning, kanske därför den är i de senare puréerna?
    Om dina egna puréer funkar bra behöver du inte bry dig om vilken åldersgräns Findus har satt!

• Minxy

Jomen det finns! Hipp har en ekologisk osötad päronpurée med enbart päron i. Och den är från 4 månader. Den står för övrigt i mitt kylskåp just nu

Leo kom till oss 16/2
  • BinniBoo

okej.. nej jag tycker bara det är konstigt :S
    men jag gör ju mest egna puréer och vet ju att banan funkar här :)

• BinniBoo

Jaha.. jag kollade på sempers hemsida. tyckte det va konstigt att det fanns aprikos/päron men inte bara päron..

• Blå Flygare

Banan ger ofta utslag runt munnen, en överkänslighetsreaktion. Men främst tror jag för risken för förstoppning, det är ju grymt stoppande, kan helt köra igen systemet på de små.

• BinniBoo

jo min son fick lite utslag på kinderna och magen men de försvann snabbt.. han kanske fick lite problem med bajsen men kommer inte riktigt ihåg.. just nu kör jag med aprikos/päron..

Men jag läste någonstans att man ska använda övermogna bananer, då de inte är stoppande.

• logg81

Jag har oxå undrat över det där med fruktpureerna. Men jag har själv smakat alla och kommit fram till att de får mer och mer smak vartefter månaderna går. Kan kanske ha med det att göra? Min dotterhar ätit fruktpureerna oavsett vilken månad det stått på burkarna. Eller att det är en ört och ingen frukt, barnen kanske är känsligare för sånt....
     Instämmer med "Blå Myran" i vilket fall, banan är ruskigt stoppande...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Flickan och kråkan

Päron är lösande, men i de köpte är det mycket stärkelse vilket gör dem stoppande. Egen päronpuré kan jag intro tro kan vara olämpligt.

• Marylin
    Flickan och kråkan skrev 2008-06-25 08:20:39 följande:
    Päron är lösande, men i de köpte är det mycket stärkelse vilket gör dem stoppande. Egen päronpuré kan jag intro tro kan vara olämpligt.
    vaaa? är dom stoppande?? fick råd av bvc att ge min dotter det nu eftersom hon vart hård i magen sen vi började med matpureer.. Och hon är fortfarande hård i magen trots Lactulos. hon får päronpure varje dag!!Förvånad
Svar på tråden Varför inte päronpuré? Eller banan?