• Myran77

Trött på påspulver-sås! Hur gör man egen brunsås?

Jag har tröttnat på Knorr och Blå bands brunsåser!! Enkelt ja, men de smakar inte så speciellt gott enl mig!
    Kan ni hjälpa mig med recept/tips på hur man gör en god brunsås?
    Tusen tack!!

• Svar på tråden Trött på påspulver-sås! Hur gör man egen brunsås?
  • Flickan Gud Glömde

Brunsås (4 port)

1 msk margarin
    2 msk mjöl
    3 1/2 dl steksky (Slå vatten i stekpannan när du stekt köttet så att du får ca 3 1/2 dl)
    1/2 dl grädde
    Salt och peppar
    colloritsoya (sockerkulör)
    ev köttbuljong

Fräs margarin och mjölet i en kastrull. Späd med steksky under vispning. Koka såsen i 4-5 min. Späd med grädden och smaka av med salt, peppar och ev köttbuljongstärningen. Häll i ett par droppar colloritsoya för färgens skull.

Använd google.se
  • wickan82

Hej om jag gör egen sås om man ex har stekt kött i pannan. så tar jag spat från köttet som ligger kvar i pannan som har en god smak, å häller i en matlagnings grädde å lite vatten.... om du tar matlagningsgrädden som är lila i förpackningen så behöver du inte göra redning för den är tjock o god.. så smakar du av med salt å peppar.. kanske en knippe socker för att få en sötare smak å såklart soya...

lycka till

• Michisen

Ett tips är också att ha lite gelé hemma, exempelvis svart vinbärsgelé. Har du i en matsked sån i brunsåsen och vispar ner det så höjer det onekligen det färdiga smakresultatet!

• mian7373

Precis som wickan 82 säger så steker du köttet och häller på vatten. Låt det koka upp och smaka av att skyn har smak.

Ta ur köttet. Skaka ihop lite mjöl och vatten och vispa ner. Låt koka ihop och späd sedan till önskad konsistens med grädde eller med vatten om du vill ha en smalare sås.

Skitgott. Bara att salta och peppra sen till god smak. Saltet får du inte snåla på för då får såsen ingen smak. Skulle det bli lite klen köttsmak så kan du smula ner lite köttbuljong eller hälla i lite flytande kalvbuljong. Voila!!!

Så här gör jag till de flesta sorters kött såsom fläskkotletter, kycklingfilé, fläskfilé mm sen är det bara att krydda olika beroende på vilket kött du har.

• Myran77

Tack för goda och användbara råd!!
    Ska skriva ut dem alla och testa mig fram!!

Svar på tråden Trött på påspulver-sås! Hur gör man egen brunsås?