• Bille

Sätter sig upp i sömnen 10000 ggr varje natt

Hej!

Min lille pojke, snart 11 månader, har under de senaste 3-4 veckorna haft en ovana att sätta sig upp i sängen. Han gör det vid läggdags och jag låter honom göra det några gånger och sedan håller jag homom lätt på plats så han somnar....Det känns taskigt men han behöver sova och somnar snabbt MEN problemt är att han vaknar flera gånger varje natt av att han snurrat runt på mage och sedan rullat upp och satt sig...Han kan inte lägga sig ner själv igen och han sitter där och gråter, halvt sovande tror jag!!

Varje natt går vi alltså upp och lägger ner honom igen och han somanr oftast om snabbt MEN jag börjar bli SUPERTRÖTT av alla brutna nätter. Det är nästan värre än när han var en liten baby och ammades natten igenom....

Har ju läst gamla trådar där babyn vill sitta/stå upp och liksom träna på denna nya kunskap MEN har inte läst att det sker natten igenom utan mer vid insomnadet...

Några tips? Jag tror om jag låter honom gråta mer, att han blir mer vaken och därmed svårare att somna om....Kan jag lära honom hur man lägger sig ner igen????

• Svar på tråden Sätter sig upp i sömnen 10000 ggr varje natt
  • MalinEddie

Vi hade det likadant i samband med att dottern lärde sig nya färdigheter såsom att sitta, krypa osv. Det är nog helt normalt. Det gick över efter ett par veckor så kanske måste du bara hålla ut och sova när han sover på dagen.
    Vår dotter sover i vår säng så det var inte så jobbigt för oss att lägga henne ner igen.
    Hoppas det blir bättre snart och du får sova:)

• guldplutt

så hade vi också det. vänta tills de börjar ställa sig upp i sömnen och inte kan lägga sig igen...

• Bille

uuuuh, men hur länge sitter det i?

Min mamma menar att jag måste "lära" honom att sätta sig ner igen men det går väl ej...

• MalinEddie

Jag tror inte man kan "lära" honom att göra si eller så i den åldern. För oss hållde det nog på i två veckor tror jag.
    Kan du inte sova med sonen på dagen? När jag började göra det mådde jag mkt bättre.

• Pasadena

Träna på det under dagarna när han är vaken så kanske han greppar det snabbare och kan lägga sig ner och sova igen?

• Flamez

jag har en liten undran bra.... Gör han samma saker på dagarna när han sover? Eller han kanska inte sover "middag" längre.
    Lite av samma problem hade jag men med han stod upp och inte ville lägga sig igen.
    Hade honom då i våran säng ett tag då det var svårare att ställa sig. Då sov han hela nattenn
    Svårare var det ju sen o lägga tillbaka honom i hans egen säng förstås, men det gick!

• Bille

hej hej

jo, han gor samma sak pa dagen men da ar jag ibland lite lat och later honom sova i vagnen (oftast ar vi anda ute och gar sa jag ar inte superlat...;) och da kan han ej rora sig vilket han inte verkar lida av. Han tycker mkt om sin vagn!!!

han satter sig bara upp och behover inte stod av spjalsangen som sadan....ser inte dirket fram emot nar han borjar sta upp!!!

Tycker bara det ar konstigt att han haller pa sahar hela natterna. Hor ingen annan som gor det. Det ar en sak att han gor det innan han skall sova men nar han val sover, hade jag ju hoppats att han sov tungt och inte holl pa att snurra runt och satta sig hela tiden.... (3-4 ggr per natt)

jag forsoker sova nar han sover pa dagen men snart borjar jag jobba och da blir det svarare..

TACK for alla kommentarer!

Svar på tråden Sätter sig upp i sömnen 10000 ggr varje natt