• nuedetdax

Ni som ska föda på SÖS i oktober!

Jag ringde deras bm och frågade lite de tycks ha två avdelningar och jag har fått höra att man ska ringa och boka in sig före v 30. Men nu sa hon att man inte alls behöver boka in sig. Hon var jättestressad och ville bara lägga på.
    Hon rekommenderade förlossnings föreläsningen men den är väldigt sent i min graviditet. Någon som vet hur det funkar på SÖS och är det två olika avdelningar där på den ena har bättre rum, sängar osv??

Jättetacksam för svar

/Ned

• Svar på tråden Ni som ska föda på SÖS i oktober!
  • strawberrygirl

Födde på sös och behövde inte boka nåt för förlossningen sa dom. Men sen gick jag över tiden så jag hade ju en tid för igångsättning.

• nuedetdax
    strawberrygirl skrev 2008-06-25 10:37:29 följande:
    Födde på sös och behövde inte boka nåt för förlossningen sa dom. Men sen gick jag över tiden så jag hade ju en tid för igångsättning.
    Ok, tack men de sa inget om två olika avdelningar till dig? Om man tittar på hemsidan så har de två olika nr osv.
  • strawberrygirl

nä, jag hamnade på avd 73. vet inte om det var för att det var snitt men jag tyckte avd var bra..

man kanske kan få önska vilken avd?

• nuedetdax
    tjoohalia skrev 2008-06-25 11:18:14 följande:
    det är inte Södra BB du pratar om? det finns väl två förlossningar på SÖS. vanliga och Södra BB, tror att man skriver in sig på Södra BB.sodersjukhuset.se/Web/Department____3585.aspx
    Jo precis, men den ena var det fullt på så man kommer väl hamna på den allmänna.
  • tjoohalia

tror att om man har en okomplicerad graviditet, kan man ringa till Södra BB när det är dags och se om dom har plats ändå.
    men är inte säker, jag får inte föda där ;)

• Camille28

För att föda på Södra BB måste man väl gå på deras egen MVC. Men om de har platser över kan även andra som tillhör SÖS få föda där.
    Jag fick tidiga sd och har varit inne på förlossningen på SÖS några gånger för att häva förlossningen. Det har varit på den vanliga avdelningen, men personalen där har varit underbar så jag tror det blir bra för dig. Skillnade på Södra BB är t ex att pappan är garanterad att få sova över. Men för förstföderskor brukar det ordna sig ändå och det är nog rätt ovanligt att pappan måste åka hem.

• Johanna S

Tycker det verkar jättekonstigt att man ska ringa och boka plats på förlossningen, man vet ju inte exakt när det är dags. Jag ska föda på SÖS och går på södermalms MVC som tillhör SÖS och om det är såna regler så får BM säga till. När är förlossningsföreläsningen som SÖS rekomenderade? Jag ska ha den 5:e oktober.

• Camille28

Alltså man behöver inte ringa och boka tid för att få föda på den vanliga förlossningsavdelningen på SÖS. Det man gör är att man ringer när det är dags att åka in. Om det då skulle vara fullt, vilket är ganska ovanligt, så ringer de på SÖS runt till de andra förlossningssjukhusen i länet och ordnar en plats åt en.
    De olika förlossningsklinikerna får information från MVC:erna i deras upptagningsområde hur många de är som är beräknade att föda under olika perioder. Utifrån de gör de sen sin planering. Som gravid måste man alltså inte själv ringa och informera om att man tänker föda.

• CyberAnnika

Jag är beräknad till 21/10 och för några dagar sen så var vi där och hälsade på. Vi blev lite förvånat men väl emottagna, fick kika runt och se hur ett rum såg ut. Det var väldigt sjukhuslikt, sterilt och tråkigt men det kvittar väl så länge förlossningen går bra =)

Jag ville åka dit för att se var man parkerar och vilken ingång och hiss man ska ta så att man inte kommer med smärta och panik i sista sekunden och åker till fel avdelning. Det var tydligen inte många som gjorde så...?

När jag frågade vad Södra BB var så himlade personalen lite med ögonen och sa att det är en lite mer "hemlik" miljö.

• Rebecca1

Jag ska föda på sös eller södra bb i september. Jag går inte på södra bb´s mvc men ska ringa dit och kolla om de kan ta emot mig när det är dags. Kan de inte det så blir det sös. Man behöver inte "boka" en plats innan på någon av dessa bb.

Jag har varit på sös förlossning 2 ggr under min graviditet och blivit extremt väl mottagen och omhändertagen.

Svar på tråden Ni som ska föda på SÖS i oktober!