• Anonym (Blött)

Konstant blöt i trosorna?

Jag är gravid i v.27. Och har ett problem. Jag är konstant blöt i trosorna. Och då menar jag BLÖT! Ungefär som om man har kissat på sig lite. Det är obehagligt och eftersom jag blir så blöt blir det skav och jag får ont och sår på insidan av låren och i ljumskarna.

Någon som är i samma sits eller vet varför det blir så?

• Svar på tråden Konstant blöt i trosorna?
  • Anonym (v.30)

Jotack, jag har märkt det med - min teori är att man är lite lätt inkontinent helt enkelt. Jag gör mina knipövningar, men det räcker ju för fasen med att man sätter sig ner eller att bebisen kickar ner i urinblåsan för att det ska komma ett par droppar...
    Snart kör jag på TENA inkontinensskydd... Fast först testar jag att alltid ha med mig ett par torra trosor vart jag än går.

• originalgutegirldenförsta
    Anonym (Blött) skrev 2008-06-25 10:46:30 följande:
    Jag är gravid i v.27. Och har ett problem. Jag är konstant blöt i trosorna. Och då menar jag BLÖT! Ungefär som om man har kissat på sig lite. Det är obehagligt och eftersom jag blir så blöt blir det skav och jag får ont och sår på insidan av låren och i ljumskarna. Någon som är i samma sits eller vet varför det blir så?
    Läcker det fostervatten?
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Anonym (Blött)

Låter skönt att jag inte är ensam.

Jo ett par torra trosor i väskan ligger det alltid.

• Longwayhome

Skulle tro att det är urinläckage, det är tydligen väldigt vanligt pga tyngden från livmoder etc. Luktar det kiss? Du får använda trosskydd eller nåt så du kan känna dig fräsch. Är det ditt första barn? Hade du likadana besvär med första om du varit gravid tidigare?

Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
  • Anonym (Blött)
    originalgutegirldenförsta skrev 2008-06-25 10:49:07 följande:
    Läcker det fostervatten?
    Sist jag var på UL sa hon att det inte var som jag läckte fostervatten eftersom hon skulle sett det på UL.
    För det var oxå min första tanke.
  • Anonym (Blött)
    Longwayhome skrev 2008-06-25 10:49:42 följande:
    Skulle tro att det är urinläckage, det är tydligen väldigt vanligt pga tyngden från livmoder etc. Luktar det kiss? Du får använda trosskydd eller nåt så du kan känna dig fräsch. Är det ditt första barn? Hade du likadana besvär med första om du varit gravid tidigare?
    Det är mitt andra barn och jag minns att jag hade problem sist oxå men inte alls lika mycket. Och det var inte förrän i slutet typ från v. 35 och framåt.
  • Anonym

Dumheter! Det är helt enkelt bara mycket och vattniga flytningar - som är helt normalt under graviditeten!

Mina trosor var alltid blöta om jag inte hade trosskydd! Så köp hem ett packet..

• Anonym (v.30)
    Anonym (Blött) skrev 2008-06-25 10:49:13 följande:
    Låter skönt att jag inte är ensam.Jo ett par torra trosor i väskan ligger det alltid.
    Då är vi två då! ;)
    Det är ju som sagts tidigare i tråden tyngd från livmodern, plus att det där hormonet relaxin finns som mjukar upp i leder och annat i bäckenbotten som ställer till det.
    Skönt att det gick över efter förlossningen sist, det gör det säkert den här gången med.
    Om inte annat ger det mig hopp med! ;)
    http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3058
  • Anonym (v.30)
    Anonym skrev 2008-06-25 10:52:31 följande:
    Dumheter! Det är helt enkelt bara mycket och vattniga flytningar - som är helt normalt under graviditeten!Mina trosor var alltid blöta om jag inte hade trosskydd! Så köp hem ett packet..
    Är det det även om det luktar lite urin?
    Och jag personligen föredrar att byta trosor ofta istället för att stänga in mufflan med trosskydd, såna får jag svamp av för det blir för tätt...
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-06-25 10:52:31 följande:
    Dumheter! Det är helt enkelt bara mycket och vattniga flytningar - som är helt normalt under graviditeten!Mina trosor var alltid blöta om jag inte hade trosskydd! Så köp hem ett packet..
    Håller med! Jag är i v.35 och har likadant, men inte luktar det kiss och det är helt färglöst. Det är vattniga flytningar helt enkelt, har också hört att det är vanligt, särskilt mot slutet av graviditeten.
  • jordgumman

Jag hade trosskydd hela graviditeten typ. Aldrig varit med om sånt flöde.

• Longwayhome

Helt otroligt vanligt att man har rikliga vattniga flytningar OCH ett visst urinläckage, TS. Frågade min BM om detta för ett tag sen och det behöver inte alls ha nåt att göra med dålig knipförmåga eller så utan det är så bara. Du får göra det bästa av situationen och hålla dig så torr och fräsch som möjligt och tänka att det är övergående.
    Må så gott i sommaren!

• MissLaila

Kan det helt enkelt inte vara svett från "där nere".. Man svettas ju som en tok på många konstiga ställen när man är gravid.. :p

• Longwayhome
    Svar på #13

Ja! Jag tänkte på det med när jag postat mitt sista inlägg. Det kan ju vara svettningar med, man svettas ju mer överlag och i de där regionerna är det ju svårare att "skoga av" när man inte ser pga stora magen så ökad behåring där såhär mitt i sommaren kan nog vara en bidragande orsak till blöta trosor för en del skulle jag tro!

• Anonym (v.30)
    MissLaila skrev 2008-06-25 11:05:09 följande:
    Kan det helt enkelt inte vara svett från "där nere".. Man svettas ju som en tok på många konstiga ställen när man är gravid.. :p

Det är säkert en kombination av både flytningar, urinläckage och så svett på det!
    Man är så freshfresh och cleanclean när man är gravid!

Det tar de aldrig med i Hollywoodfilmerna!

• Anonym (BLÖT)

Skav på insidan av låren, det är väl hemskt. Ja snacka om att man får använda trosskydd. Fast min BM säger att det är bättre att byta tosor 5 ggr om dagen...

• Anonym (Blött)

En gång var det uppenbart att det bara var svett. Då var jag liksom helt blöt i ljumskarna. På troskanten. Men det var enda gången annars är det liksom hela vägen där under.

Tack för alla svar! Det gör att jag slappnar av lite.

Visst finner jag mig i det men det är ändå jobbigt. Men nu ska jag sluta klaga!

• Anonym

Jag har haft vattninga flytningar till och från hela graviditeten och BM säger att det är just det flytningar och inget farligt och jätte vanligt att man får det, men är man orolig som kontakta BM.

• Anonym

Jag hade samma problem fick skavsår på insidan av låren (de köttade på sig under graviditeten) och jag hade också flytningar som riktigt rann, har fått förklaringen att det skall vara rent när bebisen kommer...

Svar på tråden Konstant blöt i trosorna?