Riva tapeter..
Är det någon som har tips på hur man lätt kan riva tapeter på en GIPS VÄGG!!!
Är det någon som har tips på hur man lätt kan riva tapeter på en GIPS VÄGG!!!
En svamp med vatten som man fukar upp tapeten med..
Ta gärna en svamp modell större...
Du kan passa min som en helg
son
Ja jag testade det. Men gipset kletar då :o
Det bör funka med "blöta upp-tricket" även på gipsvägg, men det är känsligare att blöta lagom mycket och att ha rätt timing dvs att dra av tapeten när tapetlimmet har lösts upp men innan gipset har gjort det ...
Måste du verkligen ta bort den nuvarande tapeten förresten? Om den sitter bra så räcker det kanske med att spackla skarvarna?
Kiilto har en tapet-remover som är superbra! Blandas i vatten, sedan blöts väggen, får sitta kanske 15 min och sen är det bara att dra ner hela våden!
Egentligen skall alla gipsskivor grundmålas innan de tapetseras så ngn innan er har tydligen fuskat. Med andra ord gör inte samma misstag igen utan grundmåla innan de nya tapeterna sätts upp. Vi har precis rivit ned tapeter och då var det bara att blöta och riva och sedan tvätta bort att klister på de målade skivorna.
En flaska är på 2,5 dl och kostar 60 kr eller nåt. 1-2 dl per 10 liter vatten, rätt drygt är det, men man skall absolut inte snåla utan hellre ta i för mycket remover än för lite!
Vi köpte det på K-Rauta (Kiilto är finskt), men även Nordsjö och Casco bör ju ha tapetlösare.
Vi har precis tagit bort alla tapeter här hemma med en ångmaskin. Fungerade jättebra o var superenkelt. Dra en eller två gånger med maskinen över våden o sen trillade den nästan ner själv. Alla kanske inte har en sån maskin hemma, men nån man känner kanske har så man kan låna, annars finns det att hyra. Rekomenderas verkligen!
När jag skulle köpa Kiilto idag rekommenderade dom inte mig det. Notera att det inte är gipsskivor på väggen. Det är ren *jävla* gips. Vette tusan hur dom har gjort här. Allting i denna lägenhet är så OTROLIGT korkat. Betong och Gips hus, finns det värre? :s
Hhhmm, låter som ett svårt projekt...låt tapeten sitta kvar, riv bort det som sitter löst och köp easy cover o sätt upp ovanpå :) då kan du måla eller sätta upp nya tapeter sen om du vill.
Jag rekomenderar också återställningsväv eller vad det nu kallas. Vi har precis satt upp det över en vägg där tapeten var alldeles "krusig" i mönstret och hade bård mit på. Vi satte den nya över alltihop och nu syns ingenting! Superbra! kostade ca 1200 för väggyta på ca 27kvm.