• hjärnladyn

Era bästa tips om Terracina -Italien!

Snart drar vi till Terracina, underbart med semester! Är det någon som har varit där och kan ge oss massor med bra tips? Det är jag, min man och vår 15 mån dotter som åker.

Vad får vi inte missa?

Vi funderar på att åka till Pompeji, någon som varit där med ett litet barn. Har hört att det är varmt.

Vi fundererar även på en dagsutflykt till Rom, är det ens att tänka på med tanke på trafik, hetta osv.

Tar också tacksamt emot bra tips i största allmänhet om att resa med barn. Vi ska flyga ned.

• Svar på tråden Era bästa tips om Terracina -Italien!
  • Pshevil

När vi var i Terracina (för en massa år sen, men ändå) tog vi tåget därifrån till Rom. Det tog inte alltför lång tid och det var himla smidigt då man kom mitt in i stan, skulle nog göra det hellre än att åka bil in. Tåg är ganska billigt i Italien har jag för mig.

Pompeji är ju underbart, men det kan bli hiskligt varmt och jobbigt under turistmånaderna. Ska själv dit i slutet av juli och bävar! Skulle nog inte ta med mig sonen på 2,5 år dit (han ska inte med på vår kort-semester) mend et beror ju på hur barnet är. Han skulle tröttna ganska snabbt tror jag, plus att det lär vara svårt att ha vagn där (steniga gator med gropar överallt...).

Vi har flugit ganska mycket med sonen, senast till San Francisco i maj och det brukar funka alldeles utmärkt. Ha med lite leksaker att fördriva tiden med (ex böcker med flikar att öppna, pussel, rittavla), senast hade vi också med iPoden laddad med en massa Byggare Bob Flört

De 2,5-3 timmarna lär gå snabbt, det går ju åt lite tid till start och landning och sen sover hon säkert (tycker sonen verkar bli extra trött på flyg). Nappen har funkat bra för oss när det gäller öronen, sonen har aldrig haft några problem med det.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • hjärnladyn

Pshevil: tack för alla tips! Kanske kan vi ta tåget in till Rom, blir det för jobbigt är det bara att åka hem igen.

Vår dotter är 15 mån och brukar vara nöjd med att åka vagn, kanske värre med värmen och det ojämna underlaget. Får fundera över det.

Någon iPod har var vi tyvärr inte, leksaker har vi tänkt ta med. En tanke slog mig just och det var att kanske köpa nya spännande leksaker som vi plockar fram först under flygturen. Nappen packas såklart i handbagaget tillsammans med favvo-gosedjuret!

Sitter så små barn i knät på föräldrarna hela resan?

• Pshevil

Nya leksaker låter som en jättebra idé! Eftersom din dotter bara är 15 mån så kanske hon ändå inte är så intresserad av att sitta och titta på något en längre tid.

Åker ni med Ryanair?

Jag har för mig att man betalar för ett eget säte för barnet där, eller hur är det? Sonen har alltid kunnat sitta på eget säte när vi åkt med dem, men det kanske är för att planet inte varit fullt. Under start och landning har han suttit i knät med eget bälte som fästs i vårt.

• Indianica

Vi var där på charter och det gick smidigt tat åka buss till Rom, jag skulle absolut inte_missa Rom!!!!

Terracina i övrigt är supermysigt och fint! Ååååå, vad jag är avundsjuk!!!

• hjärnladyn
    Indianica skrev 2008-06-25 13:50:03 följande:
    Vi var där på charter och det gick smidigt tat åka buss till Rom, jag skulle absolut inte_missa Rom!!!!Terracina i övrigt är supermysigt och fint! Ååååå, vad jag är avundsjuk!!!
    Snälla, kan du inte berätta mer?!

Nu blir jag riktigt sugen på Rom.
  • hjärnladyn
    Pshevil skrev 2008-06-25 13:30:27 följande:
    Nya leksaker låter som en jättebra idé! Eftersom din dotter bara är 15 mån så kanske hon ändå inte är så intresserad av att sitta och titta på något en längre tid. Åker ni med Ryanair?Jag har för mig att man betalar för ett eget säte för barnet där, eller hur är det? Sonen har alltid kunnat sitta på eget säte när vi åkt med dem, men det kanske är för att planet inte varit fullt. Under start och landning har han suttit i knät med eget bälte som fästs i vårt.
    Jag vet inte vilka vi flyger med, åker charter arrangerad av Fritidsresor. Vore ju bra att ha ett eget säte till dottern, så att hon kan sitta mitt emellan oss. Men jag tror inte att vi har betalt något tillägg för detta.
  • Pshevil
    hjärnladyn skrev 2008-06-25 13:59:14 följande:
    Jag vet inte vilka vi flyger med, åker charter arrangerad av Fritidsresor. Vore ju bra att ha ett eget säte till dottern, så att hon kan sitta mitt emellan oss. Men jag tror inte att vi har betalt något tillägg för detta.
    Ok, då sitter hon nog i knät på er hela tiden tyvärr. Men det går ju att hoppas på att planet inte är fullt, då kan man ju få ett extra säte kanske.
Svar på tråden Era bästa tips om Terracina -Italien!