När vi var i Terracina (för en massa år sen, men ändå) tog vi tåget därifrån till Rom. Det tog inte alltför lång tid och det var himla smidigt då man kom mitt in i stan, skulle nog göra det hellre än att åka bil in. Tåg är ganska billigt i Italien har jag för mig.
Pompeji är ju underbart, men det kan bli hiskligt varmt och jobbigt under turistmånaderna. Ska själv dit i slutet av juli och bävar! Skulle nog inte ta med mig sonen på 2,5 år dit (han ska inte med på vår kort-semester) mend et beror ju på hur barnet är. Han skulle tröttna ganska snabbt tror jag, plus att det lär vara svårt att ha vagn där (steniga gator med gropar överallt...).
Vi har flugit ganska mycket med sonen, senast till San Francisco i maj och det brukar funka alldeles utmärkt. Ha med lite leksaker att fördriva tiden med (ex böcker med flikar att öppna, pussel, rittavla), senast hade vi också med iPoden laddad med en massa Byggare Bob 
De 2,5-3 timmarna lär gå snabbt, det går ju åt lite tid till start och landning och sen sover hon säkert (tycker sonen verkar bli extra trött på flyg). Nappen har funkat bra för oss när det gäller öronen, sonen har aldrig haft några problem med det.