• jmz

Hur länge är passet giltigt för småbarn?

Hej! Vi åker snart till kreta och jag kollade min fyraårings pass för att se om jag behövde göra nytt. men det var lite svårt att se när det gick ut...
    Kan det stämma att det håller ett par år till när vi fixade det för 3 år sen? giltighet ca 5 år? Hade för mig att när de är så små så skiftar ju utseeendet så snabbt så man måste byta oftare?
    Tacksam för svar/Johanna

• Svar på tråden Hur länge är passet giltigt för småbarn?
  • LiindaE

jag har för mej att det är 5 år

• mammas skatt

5 år är det.. Min lille fick pass när han var 2 månader och det är giltigt tills han är fem..

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Väntar på nr 2

jupp min gosses pass gäller i 5år

• mammatill2härligavildar

Precis som för vuxna är passen giltiga i fem år, men man måste kunna känna igen personen på fotot.
    Har jobbat på pass exp. förut=)

• LuMa
    Mållgan skrev 2008-06-25 12:33:31 följande:
    Precis som för vuxna är passen giltiga i fem år, men man måste kunna känna igen personen på fotot. Har jobbat på pass exp. förut=)
    Märkligt hur det skiljer mellan bara Finland och Sverige.
    Här får man ta 10 års pass. Sonen har ett sånt och det tog vi åt honom när han var halvåret gammalt.
    Han liknar sej inte speciellt mycket nu mera fem år senare..
  • MalinI
    Precis som för vuxna är passen giltiga i fem år, men man måste kunna känna igen personen på fotot. Har jobbat på pass exp. förut=)
    Det gör man ju inte på en som är tex 4 månader och 5 år. Så eg kan folk neka då? Min son var inte ett dugg lik som som 4 månader som han var när han var 5 år och passet var giltigt fortfarande.
    Missbrukar smileys
  • Anneyim
    Låter väldigt konstigt, barn ändrar ju sig extremt mycket från t ex 1 månads ålder till 5 år, har svårt att tänka mig att man skulle kunna känna igen min dotter när hon är 5 år på sin passbild som är taget när hon var 4 veckor gammal och dessutom har öppen mun och stängda ögon!

Tycker det är konstigt att inte polisen upplyser en om detta isf, jobbigt läge om man en dag står utomlands i passkontrollen och de ej släpper igenom ens barn för att bilden och barnet inte är lika...
  • Väntar på nr 2
    Både mitt och min sambos pass gäller då i tio år.
  • Dixie

de nya passen gäller bara i 5 år.

sonen fick sitt första pass när han var 2 månader, men vi valde att göra ett nytt när han var 2½ år, för att inte riskera att fastna i en passkontroll utomlands.

• Väntar på nr 2
    Dixie skrev 2008-06-25 22:08:32 följande:
    de nya passen gäller bara i 5 år.sonen fick sitt första pass när han var 2 månader, men vi valde att göra ett nytt när han var 2½ år, för att inte riskera att fastna i en passkontroll utomlands.
    från när? 2008 eller?
  • Väntar på nr 2

jag har för nya mitt i maj 2007 och det gäller i 10 år

• Dixie

nu blev jag osäker.... det är kanske bara barnens pass som är giltigt i 5 år, måste kolla mitt pass!

• Mysgosan

Dom nya passen gäller i 5 år.
    I måndags fixade vi pass till vår lille son som blir 9 månader i nästa vecka, då vi ska åka till Mauritius i december och ev. ta en "restresa" i sommar.
    Vi fick info/tips om att göra ett nytt pass till vår dotter som idag är 2½ år, eftersom hon är 9 mån. gammal på sitt första pass och har ändrat utseende sen dess. Dom sade att om man har otur så kan man bli stoppad och nekad att komma in i landet. Vissa länder i världen är känsligare än andra.

• mammatill2härligavildar

Ja visst låter det konstigt, som några av er skriver, att det inte gäller om man inte känner igen personen. Men många barn går att känna igen på ansiktsdrag, andra inte. Man får jämföra det med när en vuxen kanske går ner 40kg och rakar av sig tomteskägget (Skrattande) blir olik å han antagligen behöver nytt pass.

Men det är ju svårt att bedömma. Passkontrollanten gör ju den bedömningen å jag har ingen aning om hur hårda dom är på sånt när det är bebisfoton.

Förr gällde vuxnas pass i 10 år och dom som är utfärdade med  års giltighet gäller tiden ut. Minns inte när det började bli 5 års giltighet för vuxna oxå.

Svar på tråden Hur länge är passet giltigt för småbarn?